Hvilken drænvandspumpe

Overvejer at købe en ny pumpe til dræn vandet i brønden. 

Vandet skal pumpes fra brønden og Ca 1 meter op til nedløb fra tag, og automatisk gå igang med høj vandstand i brønden. 

Umiddelbart ikke så meget at søge af erfaring på nettet. Hvad kan i anbefale? 


Mvh. Christian M
 

Overvejer at købe en ny pumpe til dræn vandet i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PinkHenrik skrev den 12-04-2019 12:07:33

 Du kan se den niveauvippe er monteret med en stump ledning, og på toppen af pumpen er der en "rille" som ledningen kan presses ind i. Det giver dig mulighed for at justere hvor højt flyderen skal op i vandet inden pumpen starter.
Men som Fabrin skriver, er det vigtigt at der er plads til at flyderen/pumpen frit kan bevæge sig.

Jeg har en 8mm gevind stang siddende på tværs et stykke nede i brønden, og i den har jeg hængt en kæde som pumpen hænger i (og ikke i ledningen). Så kan jeg undgå at pumpen står på bunden (og får mere skidt i filteret), samt at den aldrig rører kanten af brønden, men hænger frit.

Ja, jeg har trukket et elektrikkerrør ind i huset, og sat en afryder, da jeg lavede brønden, så jeg kan tænde og slukke for strømmen til pumpen. Det har også den fordel at der ikke er nogen elektrisk samling i brønden, der jo sådan set er udendørs.    

 Fik købt en fra Biltema med indvendig niveausensor. 

Hvordan har du fastgjort den gevind stang? 


Mvh. Christian M
 

PinkHenrik skrev den 14-04-2019 15:42:15

Den blev sat i mellem to brøndringe, da jeg fik brønden lavet...

 Altså så der er en gevind stang midt i din brønd? 


Mvh. Christian M
 

Ja, den sidder ca 50-60 cm nede i mellem 2 ringe, og spænder diagonalt over  

Jeg har ingen ide om hvordan man kunne lave det i en eksisterende brønd...
Måske kunne man bore et "for dybt" hul i overstørrelse i den ene side, og så kante et rør eller gevindstang ind og så bore et hul i den anden side det kan ligge af på.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kunne jo også sætte en øsken i begge sider. Så lader du dit tov gå fra den ene øsken og ned til pumpen. Derefter op i den anden øsken. 


Søren O

Købte en 12 mm. gevind stang, en kæde samt 2 kabiner. 

Borede så to 12.mm huller overfor hinanden, Ca 5 cm nede i brønden, dvs. under jordniveau. 

Rundt med kæden i hver side af pumpens håndtag og fast gøre med karbinerne, og så gevind stangen gennem kæden øverst. 

Gevind stangen hviler i de 2 huller i brønden. 

Nu hænger den et par cm Over bunden af brønden, og det spiller bare 😊😊


Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis