Hvilken drænvandspumpe

Overvejer at købe en ny pumpe til dræn vandet i brønden. 

Vandet skal pumpes fra brønden og Ca 1 meter op til nedløb fra tag, og automatisk gå igang med høj vandstand i brønden. 

Umiddelbart ikke så meget at søge af erfaring på nettet. Hvad kan i anbefale? 


Mvh. Christian M
 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have fat i en kælderpumpe. Vil du have kvalitet vil jeg foreslå dig en Grundfos. Prisen for en ny ligger i omegnen af kr. 2000,-. De kan jævnligt findes brugt på dba eller g&g.

Søren O

Jeg har lige skiftet vores pumpe, da den gamle stod af.
Jeg valgte denne her, da den er ren plug and play. Det eneste jeg gjorde var at klippe stikproppen af, og trække kablet ind i huset gennem mit i forvejen lagte rør (og den tidligere ledning) og montere den i en afbryder.
Klik her. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du køber den pumpe Pink Henrik anbefaler, skal du sikre dig, at niveavippen kan bevæge sig frit i pumpesumpen.


fase

Pink Henrik: Hvad gjorde du - klippede du stikproppen af?


Søren O
PinkHenrik skrev den 11-04-2019 19:45:56

Jeg har lige skiftet vores pumpe, da den gamle stod af.
Jeg valgte denne her, da den er ren plug and play. Det eneste jeg gjorde var at klippe stikproppen af, og trække kablet ind i huset gennem mit i forvejen lagte rør (og den tidligere ledning) og montere den i en afbryder.
Klik her. 

 Kan man selv justerer vandhøjden, eller hvordan virker den mht vandstand? 


Mvh. Christian M
 

Annonce

Vandstanden kan ikke umiddelbart justeres. De flester pumper har en flyder forbundet med en ledning. Vil tro at vandstanden skal være noget over pumpehuset før pumpen starter, og den stopper først når fltderen er noget under pumpehusets top.

Grundfos har en model med fastmonteret "flyder" tæt på pumpehuset. Tror den starter noget før vandstanden når toppen af pumpehuset. 


Søren O

Grundfos har en model med fastmonteret "flyder" tæt på pumpehuset. Tror den starter noget før vandstanden når toppen af pumpehuset. 

Den kan anbefales, også fordi den fylder mindst. På pumpen med løs svømmeafbryder kan niveauet justeres ved at stipse afbryderen fast på håndtaget på pumpen.


fase

Grundfos er nok lige dyr nok.

Denne virker da smart med indvendig måler? Hvordan det virker, er et godt spørgsmål 

https://www.vvs-eksperten.dk/aflob-kloak-dykpumper-pumpmax-dykpumpe-sq5501b-391210050


Mvh. Christian M
 

Vi bruger de her på arbejde, de er bedre en Grundfos.

Den indbyggede flyder fungere super godt, og pumpen fylder ikke ret meget.

Du kan sikkert finde den billigere, vi giver en del mindre for dem på arb.

https://vvsfix.dk/abs-dykpumpe-robu...gIYyPD_BwE


Vi prøver igen, i morgen --
Christian M skrev den 11-04-2019 21:07:03

 Kan man selv justerer vandhøjden, eller hvordan virker den mht vandstand? 

 Du kan se den niveauvippe er monteret med en stump ledning, og på toppen af pumpen er der en "rille" som ledningen kan presses ind i. Det giver dig mulighed for at justere hvor højt flyderen skal op i vandet inden pumpen starter.
Men som Fabrin skriver, er det vigtigt at der er plads til at flyderen/pumpen frit kan bevæge sig.

Jeg har en 8mm gevind stang siddende på tværs et stykke nede i brønden, og i den har jeg hængt en kæde som pumpen hænger i (og ikke i ledningen). Så kan jeg undgå at pumpen står på bunden (og får mere skidt i filteret), samt at den aldrig rører kanten af brønden, men hænger frit.

Ja, jeg har trukket et elektrikkerrør ind i huset, og sat en afryder, da jeg lavede brønden, så jeg kan tænde og slukke for strømmen til pumpen. Det har også den fordel at der ikke er nogen elektrisk samling i brønden, der jo sådan set er udendørs.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis