Slibe vinduer, hvilken maskine?

Hejsa,

jeg skal slibe to vinduer og en enkelt dør lige om lidt inden de skal males :) Hvilken "good value for money" slibemaskine (slibemus?) bør jeg købe? Og hvilke kornstørrelser?

På forhånd tak
Torben 



3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan klart anbefale at bruge en multicutter til opgaven. Den er meget mere behagelige at arbejde med, da den ikke ryster som andre pudsemaskiner. Og så er den kraftig og effektiv.
Kornstørrelsen afhænger af om du skal held i bund til træet, eller blot overfladeslibe.
Mener jeg plejer at bruge 80 til det grove, og 120 til det fine.... Det er ikke sikker jeg husker korrekt.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

jeg har som amatør håndværker igennem tiden prøvet mange forskellige slibe maskiner herunder:

rydstepudser, vinkelsliber, multicutter, excentersliber, slibemus, skumpads.

multiværktøj (fein) er ikke super godt slibe værktøj - i hverfald ikke med den std slibe trekant jeg har som anslået er 4x4x4 cm - alt for lille og i hverfald en fein kræver tilslutning til ekstern støvsøger som både støjer og gør bevægelse besværligt mede en stiv slange.

jeg ville så absolut kun bruge min  fen som sidste udvej og når en besværlig slibposistion kræver det - f.eks. smalle steder eller helt inde ved en kant.

mit helt klar suverent fortrukne slibe værktøj er en batteri dreven slibemus.

de er brugt til slibning af gipspartlinger, møbler, trævare og døre.

gipsstøv er dog lidt hårdt for filteret....så der bør man  nok bruge noget andet end slibemusen.

her har jeg haft 2 forskellige fra bosch. dels en grøn psm (amatør) og pt. en blå gss (proffesionel), begge på batteri..

den grønne blev KUN udskiftet fordi jeg gik over til andet batteri system - den var den bedste af de 2 selv om den blå har mindre rystelser/er bedre afbalanceret.

den grønne da den havde den bedste vægtfordeling, begge sliber fantastisk godt/hurtigt og suger selv effektivt støv op i støvbeholderen - en fryd at arbejde med også i længere tid.

altid klar til store eller små opgaver uden et stort nummer.

har lige brugt/er i gang med rens af have møbler og efter rens/tøring bliver de lige slebet - det sker naturligvis med min slibemus.

for 2 år siden havde jeg 4 massive fyretræsdøre som var rå og skulle males hvide - det tog mig sammenlagt 1 time at slibe alle 4 døre på begge sider, dernæste grundmaling + 1 times slibning igen + slut maling. resultatet i dag er helt perfekt malede/slibede døre.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også