Skift "termostat" på gulvvarme

Hej,

Som nybagt husejer bliver dette nok ikke sidste tråd   

Der er gammel gulvvarme på badeværelset, hvorpå der sidder regulering uden termostat. 

Er der nogen herinde, som ved, om jeg uden videre kan afmontere den og sætte en rigtig termostat på? Og skal den bare vrides/skrues af?

På forhånd tak

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest skal du finde ud af om regulatoren sidder på frem- eller tilbageløbet.
Det ligner en returventil - det vil sige at den måler vandtemperaturen på det vand der er i røret og lukker for vandflowet hvis vandet bliver for varmt. Disse skal normalt sidde på tilbageløbet. Almindelige termostater sidder normalt på fremløbet. Umiddelbart skal du have en returventil med rumtemperaturføler. Men undersøg det nærmere.

Mvh Troels

Du kan skrue dit ventilhovede af ved at finde den skrue der formentlig er på den sorte del af ventilen. Når du har løsnet skruen, kan du trække ventilhovedet af, så du kan se om der sidder en termostatventil under. Tag et billede og læg det ind i et svar, så vi kan se om det er en termostatventil. Hvis du ikke fortæller det til nogen, kan jeg fortælle dig, at jeg har brugt en almindelig termostatventil monteret på returen, og fordi den sidder så tæt på gulvet regulerer den fint gulvvarmen.   


fase

Tak for svar!

Vi har fået flyttet radiatoren ifb. med skift til gas fra olie, hvor der så kom til at mangle en varmekilde i bryggers. Vi tænkte, at vi kunne bruge vægpladsen på badeværelset og nøjes med gulvvarmen. Denne varmer dog ikke så meget som håbet, så derfor satser jeg på at bedre regulering måske kunne hjælpe lidt.

Men altså, siden der sad en radiator før, så vil min logik og sparsomme viden sige, at den sidder på fremløbet.

Din termostat sidder på fremløbet, og hvis du ikke har kasseret den ventil og termostat, som har siddet på din radiator, kan du muligvis bruge termostaten fra den eller skifte det hele til gulvvarmen. Du glemte at vise et billede at gulvvarmeventilen. endelig er der også den mulighed at du skruer op for den ventil, der sidder på gulvvarmen. Gulvvarme er en  træg fungerende varmekilde, så der går timer, inden du kan mærke forskellen.


fase
Radiatoren er nu i brug i bryggers, så den eller ventil og termostat er ikke kasseret.

For mig at se, så er der ikke mere i gulvarmen end det jeg har sendt billeder af. Fremløb kommer op af gulvet, forgrener sig i en radiator og gulvarme. Længere henne mod toilettet er den nu afstumpede retur fra radiatoren. Intet andet.

Jeg forsøger at afmontere "termostaten" på gulvvarmen i aften.
Annonce

Har ikke fået den afmonteret - kan ikke umiddelbart se hvordan udover at dreje til? 

En helt anden ting. Samlingen efter termostaten er utæt, men det er kun når fyret kører på lavt blus. Havde sat det på strømspare fra morgenen af, da vi har været væk hele dagen, og da vi kommer hjem er der lidt vand på gulvet på badeværelset.

Men hvorfor er det kun når vandet i systemet er køligt den lækker? Uanset, så skal det rettes og jeg kan få en anden ventil og termostat på.

Derudover regner jeg med et naturligt trykfald i systemet ved kold vs. varmt vand, men den var næsten i 0 efter strømspare. Vandet var omkring 19 grader.

Hvis du vil afmontere hovedet, så skal du løsne unbrako-skruen i det sorte, når den er løs nok, bør du kunne trække hovedet af.

Den blev afmonteret ved at løsne skruen.

Men den lave fremløbstemperatur i disse dage gør systemet utæt - forhåbentlig kun ved forgreningen til gulvvarmen.

Hvis samlingen efter termostaten er utæt ved lav temperatur, kunne du prøve at efterspænde samlingen (unionen).


fase

Følgende steder er utætte. Dog kun gulvvarmen der drypper uden påvirkning.

Den anden radiator er utæt, hvis man rykker lidt i røret. Hvilket umuligt kan være godt heller. Derudover er stiften utæt, hvis den masseres - på begge.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis