Topdressing med græsfrø?

Jeg gør rigtig meget ud af at passe min store have og dens 7-800 m2 græsplæne. Det koster dog både tid, kræfter og penge. Sidste gang plænen fik den helt store tur var i 2016.

http://strikingeshave.blogspot.com/2016/08/grsplne-renovering-fra-skrot-til-hot.html

Plænen har faktisk været flot indtil sommeren 2018. Jeg nåede ikke at give gødning inden det blev alt for tørt. I år er det derfor samme omgang som i 2016.  Jeg har revet 30 børfulde mos af plænen efter at haver vertikuleret hele 3 gange. I dag har jeg fået 1m3 sand og det skal blandes med 15 plantesække, som er beriget med gødning. Jeg er dog kommet i tvivl om jeg skal efterså græsfrø før jeg kommer topdressingen på..... eller om jeg kan blande græsfrøene i topdressingen. Enkelte steder kunne jeg efterså yderligere. 

Jeg har prøvet at google TOPDRESSING MED GRÆSFRØ, men har ikke fundet noget. Er der nogen der har erfaring med det?

Ingeborg


Når lysten driver værket
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et frø skal oftest ligge i en dybde som højst er 2 gange frøets diameter. Da græsfrø er meget små, skal du kun lige få mm ned i jorden. Så hvis du blander dem op i et lag på flere cm. så vil der være mange der ikke spirer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg får max 15 mm topdressing og fordi man normalt hakker græsfrø ned og tromler såbedet bagefter, har jeg tænkt at det måske var ok at gøre sådan. Måske burde jeg overveje at anskaffe en havetromle.

Ingeborg


Når lysten driver værket

bare smid dem ovenpå, det langt bedre end at få dem 2 cm i jorden.. giv et evt. en tur med bagsiden af en rive. men ellers så hold det vandet.

Hvis du er over nattefrosten,så er NU det perfekte tidspunkt

Om foråret udføres græspleje typisk bedst efter 3. gang græsset er blevet slået - siges det.    Når jeg har planeret ujævnheder i græsplænen med en blanding af almindelig havejord (eller kommunekompost) og sand , har jeg altid eftersået med græsfrø oven på jorden. Mindre frøsået arealer banker jeg så efterfølgende med en skovl (jeg har ingen havetromle).

A propos mos, så læste jeg et sted at mos ikke bryder sig om at blive betrådt, at man faktisk kunne tromle det væk om foråret. Og jeg tror der er noget om snakken, fordi vi har osse masser af mos i græsplænen (har faktisk opgivet at få has på det), men lige der hvor jeg har mine vante stier hvor jeg går meget, er der ikke skyggen af mos - til gengæld er græsset mere frodig og grønt end andre steder.   

Ps. Vores jordbundsforhold i haven er nok lidt atypisk, nogen steder er der mere end en halv meter ren sort porøs muld, andre steder er der kun måske sølle 5 cm muldjord oven på ren mergel. 

Et medlem i forummet HAVENYT er ejer af en planteskole og hun tromler mosset væk.......Men hun har også sandjord. Det gør en stor forskel til den lerjord vi har i Fredericia. Selvfølgelig er jorden blevet noget forbedret med hensyn til muldlag i løbet af de 45 vi har opdyrket den fra brakmark. Vedkommende giver mig ret i at det nok ikke er godt at komprimere min jord med tromling. 


Når lysten driver værket
Annonce

Ja man skal selvfølgelig nok ikke køre rundt med traktor og en flere hundred kg tung marktromle i sin have. Men en almindelig havetromle med 50 kg vand i, eller 65 kg sand i, tænker jeg nu ikke komprimere jorden mere, end almindelig færdsel gør.     

Hvis du har en faldblander/betonblander er den fremragende til at blande topdressing.....   


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg har desværre ikke noget større maskineri. På den anden side betyder det heller ikke noget om det tager 3 eller 5 dage. Jeg tager hellere små portioner og skåner min ryg. Trillebører burde findes med forskellig højde!


Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis