Konstruktion af LDS daybed

Hej,

Jeg skal i gang med at lave en indbygget daybed som måler ca. 120x180. Jeg har lavet en skitse af hynden som passer på, så I kan se formen.

Jeg har ikke erfaring med den slags, og er derfor lidt på udebane i forhold til konstruktion og materialer. Det ville være fint hvis prisen ikke stikker helt af, men samtidigt må den også gerne være pæn :)

Siderne på 120cm og 125cm bliver monteret på gips vægge. Området på de 55cm er for at gøre plads til en radiator (derfor formen). Man kommer til at se ind under konstruktionen da den står tæt ved en trappe, så det vil være ideelt ikke at have en masse ektra støtte ben under midten.

Det mest simple jeg kan forestille mig, er at skære formen ud i en birke krydsfinerplade, sætte 4-6 egetræsben, montere de to sider på væggen og lægge hynden på.

Spørgsmålet er så om det kan blive en holdbar konstruktion til to personer – sikkert 150kg totalt. Kan en 40mm birke krydsfinerplade overhovedet holde den vægt, uden at bue en smule, og kan jeg måske nøjes med en 28mm plade?

Hvis det bliver for "blødt", hvordan det så laves stærkere, uden at "stellet" synder meget højere end ca 40mm.

På forhånd tak for jeres input :)


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1: Jeg ville aldrig monterer noget på en gipsvæg der skal bære 150kg.

2: Konstruktionen bliver en formeringsanstalt for nullermænd. Lav en afdækning så man ikke kan se under sengen.

3: Pladen skal forsynes med ventilationshuller ellers opfugtes pladen når den bruges som sengeunderlag. Det giver skjolder og deformerer krydsfiner.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Gipsvæg er efter min mening udmærket at hænge den op i. Men det betinger at du finder forskallingen inde bag pladerne. Det sidder med 30 cm afstand. Den første kan findes ved at bruge en tynd skruetrækker - søm eller lignende og gøre det under sengens niveau så huller ikke ses bagefter. Så bliver då nødt til at have et ben i det frie hjørne.

Sengen bør laves af mindst 95 mm forskalling, rundt på kanten, og så købe lamel bund der kan lægges ind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for jeres svar.

Jeg har arbejdet lidt videre på tegningerne og idéen med lameller fremfor en stor plade.

Vi kunne godt tænke os at kanterne bliver i eg. Bør de stadig være mindst 95mm, eller kan vi gå ned til f.eks 60mm ved brug af eg fremfor f.eks fyr?


Udover at blive mondteret på væggen, får sengen også 6 ben. Håber det vil gøre den stabil nok og tage lidt af vægten fra gipsvæggen. 

(model med 6 ben og tidligere model med en stor plade)

Med 6 ben kan du nok gå ned i 60 mm højde. Men hvorfor så "nærig" der. Hvis kanten går lidt op på madrassen så bliver den bedre liggende  på plads.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ask til lameller er et godt valg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ev elmand skrev den 28-04-2019 15:29:58

Gipsvæg er efter min mening udmærket at hænge den op i. Men det betinger at du finder forskallingen inde bag pladerne. Det sidder med 30 cm afstand.  


 Det er faktisk ikke sikkert den sidder med cc 30. 

Mange sætter op med cc 45 cm. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis