Ny græsplæne

Hejsa

jeg kom ikke i gang sidste år med at lave ny græsplæne pga. det tørre vejr.

Nu skal det være.

jeg havde egentligt planlagt at jeg skulle leje en fræser med stennedlægningsfræser.

Men i anden sammenhæng blev jeg inspireret til at leje en græstørveklipper: http://finn-inn.dk.nt22.unoeuro-server.com/sortiment/materialeudlejning/skov-og-park/graestoerveklipper.aspx

- da jeg i forvejen har en plæne der er lidt for høj ift. terrassen.

Er der nogen her der har set dem til udlejning i Midtjylland?


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er det jo nok ikke det mest anvendte apparat rundt om hos private. Og med mindre du vil genanvende græsset ser jeg heller ikke nogen grund til at gøre det. 

Jeg ville leje en ordentligt fræser og så give plænen en ordentlig tur. Så er jorden dejlig løs og så kan du nemt fjerne noget og måske lægge lidt til andre steder. Derefter planere fx med en træpalle spændt efter havetraktoren eller dig selv. Og så er der bare at så.

Personligt ville jeg gøre dette om efteråret, så går der nemlig ikke så lang tid næste forår inden plænen kan tåle anvendelse. Men selvfølgelig kan man også gøre det nu, jo hurtigere jo bedre inden det bliver for tørt. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej

Jeg ringede til en der udlejede stennedlægningsfræser - han anbefalede også først at "smadre" alle græstørv ved at køre godt igennem med en havefræser. 

Så det bliver nok det der skal ske i påske, hvis vejret er tørt.

Det skal "desværre" være nu. Skulle egentlig have været sidste forår - men det tørre vejr udsatte projektet, og i sensommeren/efterår var der ikke tid. 

Pt. er den umulig at spille bold på for børnene, så vi bider i det sure æble, og så må knægten gå over på skolen og spille bold imens.


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------

Hvorfor skal du lave ny plæne, fordi den er ujævn?
Jeg fræste et stort stykke af vores græsplæne igennem med en kraftig fræser sidste forår, i håbet om jeg kunne jævne den ud og så en ny flot græsplæne. Men jeg syntes ikke resultat var arbejdet værd. Det er meget svært at jævne det pænt ud, med alle de græs stumper der ligger i jorden. 

Skulle jeg gøre det igen, ville jeg bestille et læs harpet muldjord og jævne en fint lag ovenpå den eksisterende plæne og så nyt græs. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Hej

Den er meget ujævn - ikke kun små huller, hårdt/komprimeret underlag, så nyt græs vokser dårligt. Og så den halvdel der består er græs - græs i dårlig kvalitet. Den anden halvdel er mos, og meget andet ukrudt.

Putter jeg ekstra muld på, bliver den også højere. Og den er lidt for høj i forvejen.

jthyge skrev den 10-04-2019 17:10:49

Hvorfor skal du lave ny plæne, fordi den er ujævn?
Jeg fræste et stort stykke af vores græsplæne igennem med en kraftig fræser sidste forår, i håbet om jeg kunne jævne den ud og så en ny flot græsplæne. Men jeg syntes ikke resultat var arbejdet værd. Det er meget svært at jævne det pænt ud, med alle de græs stumper der ligger i jorden. 

Skulle jeg gøre det igen, ville jeg bestille et læs harpet muldjord og jævne en fint lag ovenpå den eksisterende plæne og så nyt græs. 

 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis