Hvad er det for et betonrør?

TheAnd
TheAnd
Postnr:
TheAnd TheAnd

https://photos.app.goo.gl/gYT4gf3qHWVAoaAq7

Jeg går med overvejelser om at købe et hus. Grunden har et åbent hul i jorden lige op af murværk/sokkel i samlingen mellem sidebygning/baggang (til venstre på billedet) og faldefærdig garage (til højre). Jeg ser betonrør gående ned i jorden med relativ høj vandstand. Heri "tilsluttet" flere pvc-rør. Ydermere er der gravet en anelse ind under huset og jeg synes ikke umiddelbart det ser så skidesmart ud og er nervøs for store omkostninger, da det er et billigt hus.

Hvad kigger jeg på her? Jeg tænker naturligvis det er en form for kloak eller brønd, men mere konkret hvad er det for en slags?

Hvad skal laves for at få det "ordnet"? Kan man få det fyldt ud eller er det en essentiel del af vand/kloaksystemet på grunden? Er det i brug som det står her?

Huset er tilkoblet kommunens vandledninger, og ejendomsmægler nævnte, at hovedledningen var sprunget på et tidspunkt (og efterfølgende repareret). Måske dette har noget med hullet at gøre?

Jeg er yderst uerfaren på området og er førstegangskøber, så på forhånd undskyld hvis jeg mangler informationer eller har draget konklusioner. Hvis nogen har haft en lignende ting, de har fået fikset, vil jeg også gerne have en idé om, hvor dyrt det er at få lavet :)

Hilsen Theis

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Glem det hus. Tror at det kræver utrolig mange timers arbejde at renovere, og det kræver altså en del viden om bygningsvedligeholdelse.

Det kunne godt ligne en gammel brønd, som der er blevet pumpet drikkevand op af. Nu er der sikkert indlagt vandværksvand, og brønden er blevet overflødig. 

En sådan brønd burde sløjfes korrekt, så der ikke kan komme urenheder ned til grundvandet. Nu er det ikke sikkert at brønden er mere end nogle få meter dyb, og så er der ikke fare for grundvandet. Det er dog en rigtig dårlig ide med nedsivning så tæt på bygningen, det vil give fugt. 

Det rigtige må være at sløjfe brønden og aflede overfladevandet til enten faskine eller det kommunale kloaknet. Det er i øvrigt uforsvarligt ikke at have nogen afdækning over brønden.

Søren O
TheAnd
TheAnd
Postnr:
TheAnd TheAnd

Tak for svaret Søren. Jeg kan supplere med oplysninger om at det ikke som sådan er hoveddelen af huset som brønden ligger op ad. Se billede (markeret med rød):

https://imgur.com/a/8KUdukC

Selve huset er bestemt mere overkommeligt. 

Der er plads i budgettet til at få fagmænd til at ordne visse ting, som jeg ikke selv kan - hvis det ikke koster mere end huset er værd. Det er min vurdering, at denne brønd er det eneste, jeg ikke selv har mulighed for at renovere. Det er derfor jeg spørger til råds. Jeg er totalt enig ifht. uforsvarligheden og at det bare skal laves og afdækkes.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand
Velkommen på lds.
Det første billede kan lige så vel være en samle / sandfangsbrønd til regnvand.
Man kan ikke fraråde eller tilråde køb af hus baseret alene på et billede af det værste.
hjørne. Der er mange andre faktorer såsom beliggenhed, pris og egne og venners evner og energi.
Hvis du / i vælger at gå i gang så ser jeg frem til mange spørgsmål fra dig her på forum.
Det lille hjørnekog kunne godt ligne noget fra vores hus hvis vi går 34 år tilbage ( da vi købte ) For få år siden har vi fået tilskud til bl.a. tag da huset er karakteriseret som bevarings værdig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
TheAnd
TheAnd
Postnr:
TheAnd TheAnd

Tak for de imødekommende ord, Erik!

Jeg føler nu også, jeg har en meget god chance for at lave huset pænt hen ad vejen. Og som udgangspunkt er det i den grad beboeligt og slet ikke faldefærdigt som billedet måske giver udtryk for (det er kun garagebygningen der er det). Og som du nævner har egne evner jo en del at sige, hvor jeg vil påstå, at jeg har hænderne fint nok skruet på

Huset er billigt, men så har man i mine øjne også større indflydelse på hvordan man gerne vil have slutresultatet til at være, når man har lidt ekstra plads i budgettet.

Om valget skulle falde på dette hus eller et andet, ser jeg bestemt også frem til at lære noget mere om gør det selv - og måske i sidste ende sende rådene videre

TheAnd
TheAnd
Postnr:
TheAnd TheAnd

Nå ja, og jeg vil stadig gerne have inputs angående hvor alvorligt det er, om det er noget der typisk skader huset (fugt, sætning etc.), hvad det kunne koste og hvem man skal kontakte for udbedring?

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Jeg går ud fra at det kun er overfladevand der kommer i "betonrøret". Jeg vil helt klart anbefale at det ledes et andet sted hen. Hvis det ledes i faskine må du lave det selv. Skal vandet forbindes med det kommunale kloaknet, så er det autorisationskrævende - altså en kloakmester på.

Prøv at gå ind på kommunens spildevandsplan og tjek hvilke krav der er i området - du ksn eventuelt også spørge en nabo.

Jeg ville så fylde "betonrøret" med sand. Sørg for at det bliver komprimeret nogenlunde ordentlig. Så har du styr på omgivelserne, og kan undgå sætningsskader.

Søren O
Vil du være med? Log ind for at svare.