Lampeudtag uden nulledning - lovlig installation?

Camischa
Camischa
Postnr:
Camischa Camischa

Hej :-)

Jeg har købt en andelslejlighed og har fundet ud af, at i to lampeudtag mangler der nulledning, så der ikke kan tilsluttes lamper uden at der skal elektriker på opgaven. Er det en ulovlig installation, eller er det 'bare ærgerligt'?

Mvh. Camilla

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Er du nu helt sikker på at nulledningen mangler , send et billede af lampeudtaget......

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Camischa
Camischa
Postnr:
Camischa Camischa

Nah, helt sikker er jeg selvfølgelig ikke - jeg er jo ikke elektriker ... men der er tre ledninger: sort, brun og rød - og umiddelbart gav ingen kombinationer af 2 af ledningerne lys i lampen, men fik i stedet relæet til at slå fra/sprang sikringen. Billede vedhæftet :-)

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns
Som det er sat op med dobbelt kronemuffe , ville det give mening at rød og sort er hvor lampen skal tilsluttes.
Det kan jo også være at fejlen ligge i kontakten..
Hellere eje, end at leje.
jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj

Du kan ikke få sikringen til at springe, hvis der ikke er en nul. Er du sikker på, at det ikke er lampen, der er i stykker?

Mit bud vil være at sort er nul, og rød er mellemledning. Dvs. lampen skal forbindes til disse.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Din lampe skal med meget stor sandsynlighed sluttes til med brun fra lampen i klemmen med den røde ledning og blå fra lampen i klemmen med den sorte ledning. Hvis det sprænger sikringer, er der måske noget galt med din lampe. 

fase
karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart