Lampeudtag uden nulledning - lovlig installation?

Camischa
Camischa
Postnr:
Camischa Camischa

Hej :-)

Jeg har købt en andelslejlighed og har fundet ud af, at i to lampeudtag mangler der nulledning, så der ikke kan tilsluttes lamper uden at der skal elektriker på opgaven. Er det en ulovlig installation, eller er det 'bare ærgerligt'?

Mvh. Camilla

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Er du nu helt sikker på at nulledningen mangler , send et billede af lampeudtaget......

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Camischa
Camischa
Postnr:
Camischa Camischa

Nah, helt sikker er jeg selvfølgelig ikke - jeg er jo ikke elektriker ... men der er tre ledninger: sort, brun og rød - og umiddelbart gav ingen kombinationer af 2 af ledningerne lys i lampen, men fik i stedet relæet til at slå fra/sprang sikringen. Billede vedhæftet :-)

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns
Som det er sat op med dobbelt kronemuffe , ville det give mening at rød og sort er hvor lampen skal tilsluttes.
Det kan jo også være at fejlen ligge i kontakten..
Hellere eje, end at leje.
jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj

Du kan ikke få sikringen til at springe, hvis der ikke er en nul. Er du sikker på, at det ikke er lampen, der er i stykker?

Mit bud vil være at sort er nul, og rød er mellemledning. Dvs. lampen skal forbindes til disse.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Din lampe skal med meget stor sandsynlighed sluttes til med brun fra lampen i klemmen med den røde ledning og blå fra lampen i klemmen med den sorte ledning. Hvis det sprænger sikringer, er der måske noget galt med din lampe. 

fase
karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Den sorte er nullen , den røde er lampeledningen , brug de her 2 til din lampe .......

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Camischa
Camischa
Postnr:
Camischa Camischa

Tak alle :-)

Lampen har været monteret tidligere et andet sted, så jeg tror (håber) ikke, at det er den, der er noget galt med - men det kan så være afbryderen.

Vi prøver igen!

Mvh. Camilla

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Afbryderen tror jeg ikke er skyld i at sikringen sprænger, det er nærmere din lampe, der er synderen.

fase
jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj

Det kan også være din montering, som er problemet. Hvis du ikke har fået kobberet fra lampeledningen helt ind i samlemuffen. Så kan du have lavet en kortslutning, da kobberet fra de to ledninger har kunnet røre hinanden uden for samlemuffen.

Hvis der skulle være noget galt med afbryderen, så ville sikringen også springe, hvis der ikke var tilkoblet nogen lampe.

Vil du være med? Log ind for at svare.