Havefræser vil ikke starte

Brian Andersen
Brian Andersen
Indlæg: 6
Postnr:
Brian Andersen Brian Andersen

Foråret nærmer sig, og jeg har i den forbindelse et problem med min næsten nye AL-KO MH 350-4 havefræser. Den vil simpelthen ikke starte. Den kørte kortvarigt, men gik ud efter et par minutter. Siden har jeg ikke kunne få liv i den.

Jeg har tømt tanken for evt. gammelt benzin, og fyldt nyt på. Tjekket luftfilter, og gnist på tændrør. Begge dele virker til at være OK.

Er der nogle motorkyndige, der har løsningsforslag?

På forhånd tak

cdp
cdp
Indlæg: 397
Postnr: 5792
cdp cdp

Kan du starte den ved at hælde lidt benzin direkte i cylinder, gennem hul til tændrør?

Hvis der mangler olie, kan en olievagt blokere, men så skulle der jo ikke være gnist !

 

Brian Andersen
Brian Andersen
Indlæg: 6
Postnr:
Brian Andersen Brian Andersen

Tak for svar

Tror ikke det er mangel på benzin, snarere tværtimod. Hvis jeg forsøger at starte den og efterfølgende tager tændrøret ud, er det vådt.

Har tjekket olieniveau, og det er også fint.

Søren O
Søren O
Indlæg: 2560
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det tyder jo på at der ikke er ordentlig gnist. Ellers skulle motoren jo starte.

Søren O
Søren O
Søren O
Indlæg: 2560
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Prøv at skrue tændrøret ud igen og tjek at det er helt rent og tørt. Blæs evt. med trykluft.

Nogle gange duer tændrøret bare ikke, og et nyt vil gøre underværker. Er tændrøret kortsluttet, så springer gnisten ikke mellem elektroderne.


Søren O
jhb
jhb
Indlæg: 112
Postnr: 6780
jhb jhb

Selvom tændrøret er vådt når du skruer den ud, ville jeg prøve det som cdp skriver, det tager højst 1 min. at afprøve. 

Jeg formoder at motoren ikke har platiner, hvis alligevel, kan der være en belægning på dem som gør at den ikke tænder i det rigtige øjeblik, men den kan godt give stød alligevel.  

cdp
cdp
Indlæg: 397
Postnr: 5792
cdp cdp
jhb skrev den 06-04-2019 07:03:52

Selvom tændrøret er vådt når du skruer den ud, ville jeg prøve det som cdp skriver, det tager højst 1 min. at afprøve. 

Jeg formoder at motoren ikke har platiner, hvis alligevel, kan der være en belægning på dem som gør at den ikke tænder i det rigtige øjeblik, men den kan godt give stød alligevel.  

 Enig - tænding må kører kontaktfrit - kunne så være rust indvendigt/udvendigt på svinghjul og heraf dårlig tastning til pickup/spole, men det burde jo ikke være tilfældet når den er ny - jeg har oplevet svømmer i karburator på pl. klip. har sat sig over vinteren, så kan den starte, men dør senere pga. for meget benzin. Derfor kører jeg altid den helt tør inden opbevaring, tager tændrør ud og giver et pust wd40 derind. Så er den frisk til ny start. Jeg har i øvrigt mest fidus til Honda & B. Straton.   

 

kovas
kovas
Indlæg: 1424
Postnr: 9670
kovas kovas

Når foråret kommer og vores græsklipper skal startes så får den et pust af dieselstarten så køre det. Ellers har jeg aldrig gjort noget særligt angående vinteropbevaring. Dvs den står hvor den plejer at stå.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Brian Andersen
Brian Andersen
Indlæg: 6
Postnr:
Brian Andersen Brian Andersen
Hej igen og tak for de mange svar.
Jeg har netop prøvet med et nyt tændrør. Det hjalp ikke. Jeg vil nu prøve at hælde lidt benzin direkte i cylinderen. Hvor meget skal jeg ca. hælde i?
jhb
jhb
Indlæg: 112
Postnr: 6780
jhb jhb

Ca. 1 fingerbøl.

Søren O
Søren O
Indlæg: 2560
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Et fingerbøl direkte i cylinderen er alt for meget. Så er det langt bedre at hælde benzinen i luftfilteret.

Søren O
cdp
cdp
Indlæg: 397
Postnr: 5792
cdp cdp

Fingerbøl eller dieselstart - bare der kommer noget brændbart i cylinderen. Hvis gashåndtag giver choke i fuld indstilling skal du nok lige trække den lidt tilbage - ellers drukner den.  

 

jhb
jhb
Indlæg: 112
Postnr: 6780
jhb jhb

Hej Brian, har du fået den startet, hvis ja, hvad var problemet?

Vil du være med? Log ind for at svare.