Udvokset træ? Hvilket og hvor stort?

Jeg overvejer at investere i et par træer vi har en 700 kvm have uden træer. I Plantorama havde de en magnolie 3,5 meter høj til 4000.- som jeg var lige ved at købe, men da jeg ikke har en pind forstand på hverken jordforhold eller dyrkning så lod jeg være. Hvilke træer er gode? Kan godt lide blomstergivende træer og æbletræer, må gerne blive ganske store indenfor 10-15 år. Hvor kan man ellers købe disse? Bor i Horsens.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at spørge her : www.havenyt.dk/forum her er det have eksperterne som vil hjælpe dig.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja Magnolie er flotte i den korte blomstringstid, men ellers er det et jævnt kedelig træ at se på (synes jeg, lidt ligesom Rhododendron). de kræver iøvrigt kalkfri og let sur jord for at trives bedst. 

Hvis du gerne vil have et kæmpetræ, må et Tulipantræ da lige være sagen, det bliver nemt 20 -30 m højt. 

Ser du bor i Horsens, jeg kan anbefale dig at køre en tur mod Hovedgård, på et tidspunkt kommer du til gartneriet Blomsterland (Svalebo) efter Tvingstrup, de har et pænt udvalg af frugttræer til absolut rimelig priser - lige fra Mandeltræer til Abrikostræer (der blomster nu) og til Pære- Æble- Kirsebær- og Blommetræer.  

..glemte lige - hvis du gerne vil have fx. et højt pære- eller æbletræ, som man ser i gamle landbohaver, tror jeg du selv må i gang med at pode på en vildtstamme (frøstamme). Til gengæld bliver de osse nemt 6 - 8 m højt. For jeg tror ikke de kan købes på planteskoler, her poder man på grundstammer (MM 106/M7) der max bliver middelhøje.  Det tager forresten osse 8 - 10 år før de giver frugt, og så sidder den meste frugt endda uden for normal rækkevidde. 

Ps. Du kan endda måske havde held til at pode pære på æbletræ.      

Æbletræer er ret tolerant angående jordtype, så længe den ikke er al for sandet og tør.

Sorten Transperant Blanc er nok det mest velsmagende sommeræble du kan opdrive, men er sart angående transport. Derfor findes det desværre ikke i sortimentet over handelssorter.

Sorten kræver desuden bestøvning af anden sort. Du kan i vedhæftede se hvilke muligheder du har, men vælg de mest vesmagende sorter som heller ikke findes som handelssort.

http://www.vesterskovgaard.dk/broch...ersigt.pdf

Uanset valg, vil jeg anbefale æbletræer i en have af din størrelse er podet på grundstamme MM106 som udvikler sig til et middehøjt træ som udover velsmagende frugter, giver læ og moderat skygge uden at tage magten.

Udvokset giver disse æbletræer podet på MM106 haven karakter som i gamle haver. 

For at få maksimalt udbytte, vil jeg også anbefale du planter 3 sorter som bestøver hinanden for maksimal succes. Vælg gerne sorter der strækker sæsonen helt ind i efteråret. 

Mangler du plads, kan du godt pode nævnte sorter på samme grundstamme for at sikre bestøvning.

P.S. Pærer kan sjældent podes på æbletræer med succes. Pærer podes på kvæde eller tjørn.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

..og på pære fronten kan jeg anbefale Asiatisk Pære Hosui - Nashi Pære, som er kommet i handlen herhjemme, sjældent har jeg smagt så søde pære (de har et højt sukker indhold) og det er rimelig gode gemme pære. Træet bliver vist 5 - 8 m højt.    

Ps. Æble kan iøvrigt osse podes på tjørn. 

... du har helt ret Frank. Nashi Pære er utrolig delikat og er et oplagt emne til private haver, men kræver en lun vokseplads, da den er sart for nattefrost i blomstringstiden.

Nashi kan bestøves af de hjemlige pæresorter.

Det kan bestemt anbefales at dyrke de delikate sorter. De er ofte milevidt fra handelssorterne, hvor transport og opbevaring vejer tungere end smag og aroma.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis