Fix måde at se om det er samlet på A eller B måden?

MartinG
MartinG
Postnr: 4360
MartinG MartinG

Hej

Jeg er ved at samle noget netværk, er der nogen der ved, på en fix måde hvordan jeg kan se på det resterende netværk, om det er samlet på A eller B måden ?

Tænker at ville invester i et LAN Netværkstester Basic
https://www.avxperten.dk/netvaerkst...-basic.asp

hvad er farver der bruges til A eller B?

Martin G. 

Går og roder med lidt af hver : -)
Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster
Du burde kunne se farvekoder på både A & B på siden af din connector....
MartinG
MartinG
MartinG MartinG

Hej  Imaster 

ja men bliver alle 8 leder ikke brugt mon? 

Wezio
Wezio
Postnr: 4040
Wezio Wezio

Jo, alle otte ledere bruges. 

Men du kan se på siden af connecteren, hvilke farver der skal bruges. Du kan se det på dine billeder. 

De brune og blå par er placeret ens i både A og B, men det orange- og grønne par bytter plads alt efter om det er A eller B. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Som udgangspunkt skal du samle dit stik efter A metoden.

Du behøver ikke andet dokumentation end farvekoden på hver side af stikket. Der er farve og plads til alle ledere.

Elektronikteknikeren
MartinG
MartinG
MartinG MartinG

Wezio :

Ja alle skal bruges,  jeg har lavet et par nye billeder 

5 = Blå og brun skal på nr. 7 Eller hvad?

Hvis jeg har sat numrene rigtig?

Hilsen Martin

MartinG
MartinG
MartinG MartinG

Gregeren :

Det tænker jeg også, har dog hørt at det skulle være lige meget med a eller b bare at de er samlet ens i begge ender?

Wezio
Wezio
Wezio Wezio

Ja, de forskellige ledninger skal være placeret ud fra deres respektive farver, når connectoren er “klappet sammen”. 

Det er ligegyldigt om du samler efter A eller B, så længe den anden ende er samlet på samme måde. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand
Lederne lægges ned i plastlåget, i den slidse som farven er vist ved ( ikke direkte ned i metalklemmer). 4 leder til den ene side og 4 til den anden side. plastlåget lukkes ned og lederne rammer i metal klemmerne. Det er i øvrigt små knive som skærer sig igennem isolering og giver derved forbindelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
maynardj
maynardj
Postnr: 5800
maynardj maynardj
Gregeren skrev den 04-04-2019 07:21:46

Du behøver ikke andet dokumentation end farvekoden på hver side af stikket. Der er farve og plads til alle ledere.

Med fare for at skabe endnu mere forvirring for OP, så tror jeg ikke jeg er enig i at man skal samle efter TIA/EIA-568a standarden. Langt de flest (alle?) netkabler man køber i Danmark er monteret efter TIA/EIA-568b standard. Har lige tjekket et større udvalg af dem jeg har fået samlet sammen gennem årene. Alle er samlet efter B standard. LK viser også i deres Vejledning til Actassi S1 konnektor at der skal samles efter B. Dele af vejledningen kan i øvrigt også bruges som inspiration/hjælp.

At se om et kabel er samlet efter A eller B standard er meget simpelt: Tag dit kabel med konnektor. Tappen skal være ned af. Kig på konnektoren. Er de to ledninger til venstre orange (1: Hvid/orange 2: Orange) er det B standard Er de grønne (1: Hvid/grøn 2: Grøn) er det A standard.

Wezio
Wezio
Wezio Wezio
maynardj skrev den 05-04-2019 00:12:39

Med fare for at skabe endnu mere forvirring for OP, så tror jeg ikke jeg er enig i at man skal samle efter TIA/EIA-568a standarden. Langt de flest (alle?) netkabler man køber i Danmark er monteret efter TIA/EIA-568b standard. Har lige tjekket et større udvalg af dem jeg har fået samlet sammen gennem årene. Alle er samlet efter B standard. LK viser også i deres Vejledning til Actassi S1 konnektor at der skal samles efter B. Dele af vejledningen kan i øvrigt også bruges som inspiration/hjælp.

At se om et kabel er samlet efter A eller B standard er meget simpelt: Tag dit kabel med konnektor. Tappen skal være ned af. Kig på konnektoren. Er de to ledninger til venstre orange (1: Hvid/orange 2: Orange) er det B standard Er de grønne (1: Hvid/grøn 2: Grøn) er det A standard.

Det har ingen betydning med hvilken standard dine patchkabler er samlet efter. Signalerne i kablet er ligeglade med hvilke farver ledningerne har, bare der enten er brugt A i begge ender eller B i begge ender.

maynardj
maynardj
Postnr: 5800
maynardj maynardj
Wezio skrev den 05-04-2019 06:22:43

maynardj skrev den 05-04-2019 00:12:39

Det har ingen betydning med hvilken standard dine patchkabler er samlet efter. Signalerne i kablet er ligeglade med hvilke farver ledningerne har, bare der enten er brugt A i begge ender eller B i begge ender.

Ja signalerne er ligeglade så længe du trækker fra punkt a til b (vi snakker ikke standarder her ). I dette tilfælde skal der indskydes mindst 1 netværkskabel (som vil være B standard, medmindre man vil ud og finde et netværkskabel samlet efter A standard. Held og lykke) derfor ender man med 2 forskellige standarder på samme træk.

Uncle Ted

Quote:

Either work equally well, as long as you don't mix them! If you always use only one version, you're OK, but if you mix A and B in a cable run, you will get crossed pairs!

At bruge forskellige standarder vil komplicere installationen og er unødvendig hvis man bruger B standard.

Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

Det er fuldstændig lige meget om du bruger a eller b samle måde.

Og om Patch kablerne er a eller b eller en blanding er os ligemeget , så længe at hvert kabel er ens i begge ender.

Vil du være med? Log ind for at svare.