Hvordan vedligeholder professionelle ny beplantning?

Jeg vil gerne vide hvordan professionelle gartnere m.m vedligeholder ny beplantning i de første 3 vækstsæsoner.

Såvidt jeg kan Google mig til bruger de sprøjtemidler, sandsynligvis roundup og hormon.

De er sikkert meget omhyggelige med ikke at sprøjte på de nye planter, da de vil dø af det. Men hvis de ikke sprøjter tæt på de nye planter, hvordan undgår de så, at der kommer ukrudt tæt på de nye planter?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På arbejde fik vi plantet, på et fjerntliggende område, gartneren planter og passer de første 3 år, de brugte ikke roundup, eller andet gift, da det er mod mit  firmaets politik.

De kom nogle gange om året, og fjernede ukrudtet, så det ikke blev højere end planterne..

Men det afhænger jo af hvilken aftale man laver, hvordan det håndteres.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg vil jo mene at det drejer sig om forarbejdet (ligesom alt andet arbejde) er i orden.
Hvis jorden er blevet renset for ukrudt rigtigt grundigt inden der plantes, så vil planterne have et seriøst forspring i forhold til ukrudtet, og dermed klare udfordringen.
Omvendt hvis der plantes i en græsmark eller et bed af skvalderkål, så er man selv skyld i ekstra meget arbejde på knæ   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

De (nogen af dem) sprøjter arealet så ukrudt visner ned før der bliver plantet, herefter hakkes eller rader renses der med lugeplov.

Ps. Prøv at lægge mærke til kartoffelmarker lige for tiden, alt ukrudt er helt gult. Markerne bliver pt. sprøjtet inden der skal sættes nye kartofler i jorden.

Pps. Man kan få sprøjtemidler der ikke skader træer, fx. plænerens der kun tager bredbladet ukrudt, det hedder vist toxan som vist er noget hormon halløj. 

Grantræer kan på visse årstider f.eks. tåle roundup. Men er det en beplantning af forskellige træer vil jeg mene at man ville rense imellem rækker med maskine, og så luge tæt på planterne med hakkejern. 

Sådan gjorde vi i gamle dage på store roemarker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis