Valg af fræsejern og metode

Jeg bor i et bevaringsværdigt hus fra 1921 "bedre byggeskik" hvor man i spisestuen originalt har høje paneler. Jeg vil vedhæfte et par billeder af disse paneler. Jeg har fjernet en gammel indsats til en høj brændeovn og muret hullet op og pudset væggen plan og pæn. Jeg er nu nået til at skulle genskabe et stykke panel. Rammen er bygget lidt ligesom vinduer med over/underkarm og sidekarm fræset med jern der passer modsat med not hele vejen rundt til indsætning af et hævet panel. Kanten på dette indsatte panel i rammen, gætter jeg både kan være fræset eller savet? Er der nogen der ved at kigge på billederne kan hjælpe mig i den rigtige retning med henblik på valg af jern...de er jo ikke billige og vil gerne ramme rigtigt første gang. Buen i hjørnerne er vel lavet med en afstandsring rundt om en indlagt firkant?


Man skal ikke kaste med spyd når man selv bor i sivhytte! 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det drejede sig om nye paneler til hele hytten tror jeg også jeg ville gå hele vejen med kontra-kehl og hele svineriet. Men i dette tilfælde ville jeg nok bare købe et billigt sæt fræsejern og så opbygge panelet med plader (mdf eller krydsfiner) med påmonterede lister.

Så skulle det nok være muligt at opbygge noget der af udseende matchede det originale.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Vi har ikke en snedker herinde?


Man skal ikke kaste med spyd når man selv bor i sivhytte! 

Det er ikke nemt.
Da de gamle paneler blev fremstillet var det sikkert lavet på en stor fræsemaskine kaldet en Kehler.
Det er en meget stor maskine der kan fræse det hele i et stykke, man da de færreste lige har en god stor lotto gevinst til sådan en maskine, skal du nok se dig om efter flere jern til den almindelige overfræser, og lave dem af flere omgange.

Det kræver en bunke træ at øve sig på, for der vil helt sikkert blive brug for det.
Prøv at måle de forskellige dele op, og så lav en plantegning (tværsnit) så du kan danne dig et billede af, hvad du skal starte med.
Du skal også lave nogle "styr" så din fræser har noget at køre op af.  Endelig findes der jo kopiringe der kan indsættes i fræserens fod, som også kan give dig en muglighed.

Men ud fra billederne er det ikke muligt at sige hvilke jern du skal bruge, desværre    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis