Hjælp/råd søges til at fjerne tapet der sidder fast i vådrumsspartel

Hej Lav-det-Selv'ere,


Så var den gamle lejlighed sat i stand, så var det naturligvis tid til at flytte til en ny. 

Sagen kort: Gl. Københavner-lejlighed, står med oprindelige kalkpudsede vægge. 

Generelt er væggene i fin stand, så jeg ønsker blot at klatpudse med en hydraulisk mørtel, finpudse med en kalkpads og kalke med hvidtekalk som slutlag indvendigt.

De fleste tapeter er kommet fint af. Desværre har foregående andelshaver bygget en trappegennemføring mellem 3. og 4. sal hvor meget er gået galt.

I disse to rum (ca 80 m2 vægareal) er kalkpudset spartlet med sandpuds og DERNÆST med vådrumsspartel (den babyblå). Herover er der sat et tyndt tapet som er malet med en temmelig hård, lukket og blank maling. 

Desværre sidder tapetet ikke fast på ca 20-25 % af overfladen. Til gengæld sidder den fuldstændigt uopløseligt fast på resten. Da arbejdet er dårligt udført og sandspartlen ikke er specielt hærdet, vil jeg utrolig gerne have det hele af, inden jeg mørtelpudser.

Men hvordan?

Mit gæt er at tapetet er sat i den stadig lidt våde vådrumsspartel. Jeg har ikke fundet spor af klister og tapetet sidder som svejset fast i spartlen. En afdamper ender kun med at opløse malingen, men løsner ikke tapetet. Også selv om jeg har både ridset med kniv og forsøgt med en valse med "nåle" på. Da tapetet er så tyndt, opløses papiret kun i fnug inden jeg kan få en kant at hive i. Dampen gør kun vådrumsspartlen endnu mere gummiagtig og sej. 

Tapetopløser virker heller ikke.

Jeg kunne nok godt skære tapetet af og hernæst slibe mig igennem to lag spartel. Men det er jo ikke en sjov løsning på så mange m2 (det kommer kun af i små bitte bidder)


Er der nogle forslag til hvordan man kan gribe dette an, helst uden at beskadige den underliggende kalkpuds. Findes der et effektivt blødgøringsmiddel/opløsningsmiddel?


Jeg er virkelig kommet til kort her, så al hjælp modtages med tak


mvh

Henrik

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver,at den er overmalet med en ukendt maling,derfor ville jeg forsøge med maling og lakfjerner,men pas på,det må ikke komme på huden.


bh

Lej en girafsliber og køb to øl - og på med vanten.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også