hej

hej jeg har plantet 32 sitkagran på en række skal blive et lille læbælte spørgsmålet er jeg skal over at købe noget flis i dag og tænkte på at lægge ukrudtsdug på men kan gødning godt trække igennem dugen går ud fra den kan der er vel micro huller i så vand  også kan trække ned?men vil lige være sikker og kan man allerede gøde træerne nu eller skal man vente til efteråret

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Regnvand trækker igennem fiberdug og NPK gødning opløses af regnvand og trænger med ned. 

Du kan godt give lidt gødning hvis de er plantet i efteråret. Er det lige for nylig ville jeg vente


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

mange tak elmand tænkte på om de kan vokse en lille smule det første år eller om de skal slå rødder og så de først begynder at vokse næste år?købte dem da der stod at de kan vokse 1-1,5 meter per år så de hurtigt kan komme op de var godt nok billige de er imellem 67-75 cm høje plantet købte dem på en planteskole til 330 kr så en god stor højde at begynde med

De slår jo rødder med det samme, og begynder sikkert at vokse lidt det første år. Og de kan sagtens vokse uden at få gødning i det hele taget, men en lille strint speeder dem naturligvis lidt op. 

Du skriver ikke hvor tæt du har sat dem. Når de vokser op kan du måske med fordel tage nogen af dem væk. Jeg har set en gruppe sitkagran som står med 2 m mellemrum. De er næsten alle sammen enten gået ud eller har meget brune nåle. En med forstand på det kalder sygdommen sitkalus


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

lyder ikke særlig opmuntrendehende jeg købte dem ved sagde at hvis de stod for sig selv var der mindre chance for at de blev brune men læste godt at sitkagran manglede et eller andet stof så de havde nemt ved at få svamp og de så blev brune de står med en meters mellemrum og når de så voksede sig store kunne man vælge og save hver anden væk hvis man ønskede sig det sagde hun ville have haft rødgran men fandt ud af de ikke havde pælerod så hvis jeg plantede dem var der stor sandsynlighed for de væltede i storm når de står uden læ og det blæser sindsygt her ud til åbne marker derfor valgte jeg sitkagran da de havde pælerod og vokser hurtigt men bliver da ked af hvis de bliver brune

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis