bukh motor dv20

hejsa alle jeg har en bukh motor dv20 og har et spørgsmål ang. hvor varm må motor blokken blive ved ca 2 times sejllads min bliver så varm at man næsten ikke kan ligge sin hånd på den er det normalt temp. vis max 60 grader under sejllads.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Såfremt den er saltvandskølet, synes jeg, det lyder som utilstrækkelig køling - check først kølevandspumpens impeller.

Er den fersksvandskølet, er det intet problem.


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Hej igen

Impelleren er det hurtigste at checke - og det mest sandsynlige, hvis det er pludseligt, den er begyndt at varme.

Er en impeller tidligere revet i stykker i pumpen, kan det være en udfordring at få fisket alle plasticstykkerne ud af kølesystemet igen, hvilket vil føre til nedsat gennemstrømning og højere temperatur.

Problemet med den høje temperatur er, at det giver saltaflejringer/kedelsten på kølefladerne, når man når op omkring de 50 grader. Der burde sidde en termostat. Har du prøvet at åbne og checke den? eventuelt kan du pille selve termostaten ud og samle huset igen. Således burde gennemstrømningen i motoren være maksimal, og den burde således ikke løbe varm.

Hvordan er mængden af kølevand overbord i forhold til tidligere?

Jeg har selv haft udsyret en Bukh DV10 med eddikesyre med held, da den havde belægninger på kølefladerne.. Det er lidt besværligt, men kan lade sig gøre. Ulempen/faren er, at støbejernesdelene kan tæres en smule af syren, men på den anden side - hvis de er så tærede i forvejen at det er et problem, ville der nok opstå interne lækager alligevel inden for en overskuelig tid.



Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis