Træk træstamme med trækspil

andersdlarsen
andersdlarsen
Postnr:
andersdlarsen andersdlarsen

Hej folkens

Der er blevet fældet en masse træer, hvor der nu kun er stammerne tilbage.

De ligger nede i en lille "dal". Vil det være muligt at gøre et hånd-trækspil (ligesom der sidder på en bådtrailer) fast til et træ på toppen af dalen, og bruge det til at trække stammerne op med?

Det skal siges det ikke er kæmpe stammer, og nogle af dem er skåret i mindre bider. 

På forhånd tak :) 

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Tænker det vil tage uendelig lang tid med et håndsving. Er der ikke mulighed for at komme til med en traktor eller bil? som man kan trække stammerne op med. 

Ps. Man kan få el-trækspil til (bil) 12 volt der kan klare op til 800 -900 kg.

andersdlarsen
andersdlarsen
Postnr:
andersdlarsen andersdlarsen

Det vil give nogle udfordringer at skulle have en bil til at trække det op, men kan være det bliver løsningen i sidste ende.

Nu siger du det vil tage uendelig lang tid, Har du et skud på hvor lang tid vil det tage at trække en stamme 6-7 meter med et manuelt trækspil? 

Jeg har også overvejet et el-trækspil til jobbet

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Da du skrev lille "dal" forestillede jeg mig også 20 - 50 m indtræk. 

6-7 meter kan klares på 10-20 minutter. Måske kan de læsses på trillebør eller sækkevogn.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M

Men pas nu på. Trækket skal være 110 procent ordentligt fastgjort, ellers kan du risikerer, at wiren slipper og ryger tilbage med enorm kraft. 

Mvh. Christian M

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Efter nærmere eftertanke tror jeg det vil være mest effektiv og tidsbesparende at invitere et par kammersjukker på besøg. En i hver ende af de største træstammer og så fuld fart på op af bakken.   

Ps. Husk en kasse af de kolde. 

Pps. Jeg så engang en tv-udsendelse med Bonderøven, han slæbte træstammer ud af skoven med hest og slæde, det virkede ret effektivt.

Vil du være med? Log ind for at svare.