SCOP

RasBo
RasBo
Postnr: 4000
RasBo RasBo

Ok. Dvs. Du køber alt elektriciteten til din varmepumpe til reduceret afgift, dvs. Du skal betale ca. 1,4 kr. Pr. KWh. Da dit oliefyr er kondenserende har det en virkningsgrad tæt på 100%. Og der er ca. 10 KWh/ liter olie. Dvs. Du har brugt en årlig energimængde på 23.000 kWh. En god varmepumpeinstallation har en SPF (års COP) på 3. 

23.000 / 3*1,4 = 10.700 kr. Om året.

Tag det med forbehold, ikk.?

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Giver det ikke mere mening at udregne varmebehovet (oliefyr vs varmepumpe) og forbrug i fyringssæsonen, altså over 6 max 8 måneder.    

perhans
perhans
Postnr: 4320
perhans perhans

RasBo: Ok, så det er af hele ens elforbrug man regner den educerede afgift ud fra? Jeg troede at det kun var den del man brugte på opvarming, det gør jo en forskel.

Men jeg forstår ikke at du siger at års COP (som vel er SCOP?) er 3 når der for "min" varmepumpe står 3,55? Er det fordi du regner med tab i lagertanken osv.?

-
RasBo
RasBo
RasBo RasBo

Nej det synes jeg egentlig ikke det gør for de fleste luft til vand-varmepumper idag producerer også varmt brugsvand som man jo burger hele året. 

Du skal kun betale fuld afgift af de første 4000 kWh. Resten er på reduceret afgift, når man har elvarme (som varmepumper hører ind under). Dvs at du faktisk spare penge på de resterende 2600 kWh af dit husholdningsforbrug ved at skifte til varmepumpe. Ca. 2000 kr. Om året. Hvis du så også køber en elbil bliver det rigtig godt ;-)

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.
RasBo skrev den 29-03-2019 19:11:07

Nej det synes jeg egentlig ikke det gør for de fleste luft til vand-varmepumper idag producerer også varmt brugsvand som man jo burger hele året. 

Tidligere har man i hvert fald i VVS branchen benyttet sig af en tommelfingerregel om, at 10 til 20 procent af varmeforbruget gik til det varme brugsvand, men det er måske anderledes idag.

RasBo
RasBo
RasBo RasBo

Og den tror jeg stadig holder vand medmindre man bor i er lavenergihus. Men det er jo regnet med i de 23000 kWh antaget at trådstarters oliefyr også laver brugsvand. Ellers er beregningen selvfølgelig anderledes da man så skal lægge 20% oven i energiforbruget

askholme
askholme
Postnr: 2860
askholme askholme
perhans skrev den 29-03-2019 16:04:47

Men jeg forstår ikke at du siger at års COP (som vel er SCOP?) er 3 når der for "min" varmepumpe står 3,55? Er det fordi du regner med tab i lagertanken osv.?

Men de 3,55 er nok beregnet I forhold til temperaturene i Strasbourg. Så den er nok lidt lavere i DK. 

(efter EU standarden skal man opgive svarende til enten Athen, Strasburg eller Helsinki. Strasburg er vist det mange bruger i Danmark). 

Er du desuden sikker på at du kan klare dig med 55 grader i omløb? Det kan godt blive ret dyrt hvis den skal være højere 

Ask
RasBo
RasBo
RasBo RasBo

SCOP kan kun bruges til at sammenligne varmepumper med hinanden. Det er en vægtet COP i forhold til hvor mange driftstimer der er ved de forskellige udetemperaturer for “gennemsnitteligt klima”. Dvs. Hvis en varmepumpe har en god COP (i forhold til konkurrenterne) v. 2 grader udetemperatur scorer den en høj SCOP fordi der er mange timer om året ved denne udetemperatur. Giver det mening?

Jeg bruger en SPF på 3 til beregningen hvilket svarer til en “god varmepumpeinstallation”. Referencen er “den gode installation af varmepumper” som ligger til download på nettet. 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. COP på luft luft varmepumpe
    Grøn energi og sparetips
  2. varmepumper
    Grøn energi og sparetips
  3. valg mellem luft/vand varmepumper
    Grøn energi og sparetips
  4. Varmepumpe luft-luft
    Fyr og opvarmning
  5. Kondenserende oliefyr