Knirkende parket gulv - foreslået forbedring, acceptabel?

Hej alle,

Jeg håber, at I kan bidrage med jeres ekspertise og erfaring.

Jeg har fornyligt fået lagt sildebensparket (massiv eg) i hele mit hus. Desværre er det endt i en meget lang diskussion, da gulvlæggeren havde lovet mig et gulv der ikke knirkede (grunden til vi skiftede det oprindelige), men som desværre knirker en hel del. 

Gulvets opbygning er som følger:

  1. Beton fundament med opboksede strøer. 
  2. Gulvlægger valgte at beholde de gamle strøer (60cm mellemrum) og sætte træ-stykker langs strøerne som stabilisering (se billede). 
  3. Efterfølgende blev der lagt spånplader som blev skruet ned i strøerne. Til sidst blev der limet 22mm solide ege-parketter ovenpå.

Vi har haft en byggesagkyndig ude, som umiddelbart ikke var ekspert på gulve, men som blandt andet vurderede, at gulvet i et af soveværelserne ikke var monteret helt korrekt (man kan høre at "noget" sidder løst og en træ-mod-træ lyd). Gulvlægger siger, at det formentlig er en af stabiliserings-træstykkerne som rammer undersiden af spånpladen eller beton-gulvet. 

Gulvlægger har foreslået følgende løsning:

  1. Bore et eller flere huller af cirka 6-8mm
  2. Der fyldes Pattex Universal fugeskum i hullet (min foreståelse er, at de vil prøve at udfylde rummet, så træstykkerne ikke står og slår mod hinanden)
  3. Hullet lukkes med Eg prop, der sættes tape på gulvet og der slibes og behandles lokalt, inden udførelse af mellemslibning og behandling

Der er flere steder i huset, hvor gulvet knirker repeterbart, men gulvlægger er ikke indstillet på at lave andre udbedringer. Hører gerne forslag til, hvordan jeg kan komme lydende til livs.

Jeg forstår, det kan være svært at vurdere uden at høre lyden, men hvad synes I umiddelbart om løsningsforslaget i soveværelset? Jeg er skeptisk overfor, hvorvidt det kan hjælpe og derudover ved jeg ikke om der er "sundt" at have en masse skum under gulvet (i et børneværelse).

Sidst men ikke mindst - jeg har fundet 3-4 steder nu, hvor parketten er begyndt at vise niveau forskelle (se billede eksempel). Er dette noget, man kan forvente, eller har gulvlægger lavet en fejl (niveau forskellene er nye)?

Holdninger og foreslag modtages med stor ydmyghed.


Tak,
Jesper

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg er nødt til at stille nogle spørgsmål:

Er det et terrrændæk i et parcelhus, og er der i så fald isoleret under betonen

Hvor tykt lag isolering er der imellem strøerne (ovenpå evt. terrændæk)?

Har der været lagt noget på parketten mens limen hærder (små sandsække eller tilsvarende)?

Hvilken fabrikat er gulvet?


Hej Orla,


Tak for hurtigt svar. Jeg vil prøve at svare så godt som muligt:

1. Stueplan er 155 kvadratmeter med en kælder på 90 kvadratmeter. Jeg overtog huset i november 2018, så jeg kender desværre ikke detaljerne. Jeg kender ikke fundaments-opbygningen i de områder, hvor der ikke er kælder. Huset er fra 60'erne (flat tag)

2. Gulvlægger lod den oprindelige isolering ligge og lagde dertil 10cm isolering - vil skyde på 15-20cm i alt (også hvor der er kælder - på min anmodning)

3. Der lå ikke noget på parketten mens limen tørrede.

4. Parketten er hentet hjem fra Montenegro / Serbien - hvor gulvlægger anbefalede træ fra. Eneste reference jeg har kunne finde er til en virksomhed, der hedder "Slavonica"


Tak igen,
Jesper

Jeg læser det sådan, at der er et betonterrændæk under strøerne der hvor der ikke er kælder, og hvis opbygningen der er som på billedet, hvor der er 2 mand i gang med gulvspånplader, er den helt galt (konstruktionsmæssigt) på sigt.

Forøvrigt hvis et gulv af den slags "klaprer", er den ikke fastgjort/limet korrekt.

Du skriver ikke postnummer eller lignende?

Du har forhåbentligt ikke betalt ham noget endnu?

Hej Orla,

Umiddelbart, var der beton "over det hele". Altså, da det gamle gulv blev fjernet, var der beton under strøerne i hele huset (også, hvor der er kælder). 

Opbygning er som du ser på billedet i hele huset. Det gamle gulv havde tilsvarende opbygning (var mig bekendt fra da huset blev bygget i 60'erne - har indsat billede fra da det oprindelige gulv var blevet fjernet). Hvad mener du med, at det konstruktionsmæssigt er helt galt på sigt?

Klaprer er det rigtige ord - ved at stå og "hoppe" let, kommer der en "klapre-lyd"

Huset er i 3460, Birkerød. 

Jo, vi har pt et udestående på cirka 10%, jeg har tilbageholdt...... så ikke nok til at få ham til at ændrer noget drastisk.

Ved et uisoleret (koldt) terrændæk, som der sikkert er tale om her, må der ikke isoleres med mere en de 50 mm (75 mm) der sikkert var oprindeligt, da der så opstår kondens (lang historie, men tro mig, det er nærmest dømt til at gå galt), og fugtspærren skal placeres nede på betonen.

Er din kælder opvarmet eller??

Annonce

Hej Orla,

Tak for hurtigt svar igen.

De 90 kvadratmeter er opvarmet - resterende er i så fald over terræn.

Anbefaling til hvad der bør gøres? 

Som nævnt var ekstra isolering mit forslag - men jeg er selvfølgelig ikke bekendt med regler / fremgangsmetoder - og derudover sagde gulvlægger at det ikke var et problem at lægge ekstra isolering, når gulvet alligevel var taget af. Jeg foreslog også selv dampspærren, som gulvlægger sagde ikke var nødvendig, men som han gerne ville lægge såfremt jeg fortrak det.


Mvh
Jesper

Så vidt jeg kan se er de anvendte spånplader uden fer og not, i så fald er det ikke gulvspånplader.

Det er langt mellem klodserne til "klodset op".. og så er der bare "lagt et bræt", så samlingen kunne skrues ned i det..  og som @Jacobn skriver, så er det ikke gulvspånplader - der er ikke fer og not.. (derudover ser spånpladerne ser også meget tynde ud til det spænd - 16mm max? - hvilket egentligt kan være lige meget, når de ikke egner sig til opgaven alligevel..  )

Jeg tror ej heller på, at der er skruet skruer ned i alle strøer med fornuftig afstand.. 

"løsningen" med skum er at skyde jer selv i foden... men de 10% i har holdt tilbage dækker jo intet, når alt skal laves om   

Hvis det er et firma under byg-garanti, så har @Orla Nautrup sikkert en fremgangsmåde i kan følge.. men som det lyder er det "ikke under garanti/forsikring"   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

@Jacob - tak for kommentaren. Det er mig bekendt heller ikke fer og not spånplader... er det et absolut must eller er der fagfolk som vil mene at man sagtens kan benytte normale spånplader?


@Natur - tak for kommentarerne. Vil du ikke prøve at uddybe dem? 

1. Hvad mener du med afstanden mellem klodserne? 

2. Mener du at det ene billede med de to mænd viser at de har samlet spånpladerne ved at lægge et bræt på langs hvor samlingen mellem spånpladerne er og skruer deri? Hvis ja, kan det vel bidrage til at gulvet klaprer tænker jeg. 

3. Hvad er en tommelfinger-regel i forhold til spænd og tykkelse af spånplader?

4. Hvad er en fornuftig afstand mellem skruerne?

5. Så du vil fraråde at acceptere løsningen med skummen? (Hypotetisk - også hvis vi ikke får gjort noget andet ved gulvet)


Sidst men også vigtigst. Nej, deres aps selskab er ikke medlem af byg-garanti. Jeg har efterhånden forstået at jeg har været noget naiv og ignorant i denne process og står, efter jeres kommentar at bedømme, med et gulv der er lagt under al kritik. Og derfor vil min eneste mulighed være at true med retssag; hvilket er kan være en lang og sur oplevelse. Derfor vil jeg gerne høre hvilke af problemstillingerne I har nævnt som kan karakteriseres som byggesjusk (som jeg vil kunne bringe op i en sag) og hvilket er dårligt håndværk, men næppe noget jeg kan få medhold i da andet ikke har været aftalt.


Ser meget frem til jeres svar - og sætter pris på alle råd og ideer! 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis