Hus forsikring

Hej alle sammen, jeg ved godt det ikke helt får ind under lav det selv trådene, men jeg har simpelthen søgt nettet tyndt efter svar på dette.

Jeg er i gang med at lave førstesal og har i den omgang fundet ud af at alt det gamle underliggende gulv er ædt op af borebiller, heldigvis står forsikringen og vil dække det, men i og med at jeg ikke er ret god til at snakke med sådanne taksatore ville jeg lige høre ad her.

Hvor meget skal man gå i dybden? Hvis de vil dække væggene og skunkvægge er det så inklusiv maling og filt? Er det inklusiv skruer og søm hvis jeg laver det selv?  

Og hvad med fodlister?

Hvor meget kan man igennem sådan en hus forsikring tage med og hvor småt eller stort skal det være for at det er lige meget?🤔

På forhånd tusind tak!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det kun er gulvet der er påvirket af borebiller er det kun gulvet de dækker. Herudover også de ting som de er nød til at bryde ned ifm. reparationen. Jeg kan f.eks ikke se hvor vægge og skunkvægge med tilhørende filt og maling kommer ind i billedet, med mindre de er nødsaget til at rive dem ned for at udføre arbejdet. Men uden jeg kender dit hus, mener jeg ikke det er nødvendigt. Fodlister kan derimod godt komme på tale.

Husk at det er en reparation de udføre. Ikke en renovering. De skal kun udføre det allermest nødvendige.

De dækker typisk det beløb de koster en håndværker at udføre arbejdet. De får ofte en håndværker til at give et tilbud. De vil ofte se en faktura på det udførte arbejde inden de udbetaler dig nogen penge. Nogen gange kan man lave en aftale om selv at udføre det, men så må man ofte tage til takke med et mindre beløb.


Normalt er det forsikringens opgave at sørge for retablering - altså sørge for at reparationen er afsluttet med maling m.v. Normalt dækker de dog ikke kosmetiske forskelle - f.eks. hvis de tilstødende flader er falmede, så bliver de ikke malet.

Hvis du laver det hele for dem, må de også være villige til at dække alle dine udgifter som følge af skaden.


Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Princippet i al forsikring, er at du så vidt muligt skal stilles, som om skaden ikke var sket. I praksis kan det jo ikke ske 100%, så der indgås ofte en række kompromiser. Hvis der på 1. salen var pæne vægge med malet filt, og hvis disse vægge bliver ødelagt ved reparationen, vil forsikringen bekoste nye, færdige vægge, men hvis du allerede har flået væggene ned, fordi du under alle omstændigheder ville skifte væggene, dækkes de nye vægge ikke. 

Taksator er ofte til at tale med, og hvis du tilbyder selv at foretage reparationen, kan han ud over alle materialerne også betale dig en “timeløn” for selv at udføre. Når jeg sætter “timeløn” i gåseøjne, er det, fordi det teknisk set ikke er løn (for så var det skattepligtigt), men en godtgørelse. Der er en takst, der følges, men den kan jeg ikke huske. Du får for det antal timer, som en håndværker vurderes at skulle bruge.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Og taksten er ikke 300 kroner i timen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 25-03-2019 17:57:19

Og taksten er ikke 300 kroner i timen.

 Så derfor få forsikringen til at lave det med håndværkere. Dermed har du også ladet forsikringen overtage evt. garantiforpligtigelser.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for alle jeres svar, det er super dejligt at i gider være behjælpelige med mit problem.

For lige at give en forklaring, så er hele 1. Salen ædt op af borebiller hvilket først har vist sig efter jeg har fjernet ovenliggende spånplader, for så at fjerne de gamle ødelagte planker så skal jeg brække vægge og skunkvægge og endegavle ned da alle disse er opført ud over plankerne. Heldigvis har de accepteret dette, så det er ikke spørgsmålet om de vil eller ej,jeg ved bare ikke hvor små ting jeg kan bede om at få dækket, nye rør til radiatorer som skal skæres af for at fjerne det gamle, søm og skruer, maling filt spartel fugemasse osv. Eller om de kun har krav på at erstatte "byggematerialer"

Et andet spørgsmål er så, hvis nu jeg kan se at se ikke gider dække nok i min optik, kan jeg så bede om at de får et tilbud fra en håndværker, eller kan de bestemme at jeg skal gøre det selv fordi jeg kan?

Tusind tak for jeres svar!

Som sagt skal rummet bringes i den stand, som det ville have været i, hvis der ikke havde været borebiller. Hvad det er, kræver en helt konkret vurdering, som man ikke kan komme med et bud på uden at kende sagen tilbunds.

Det er selskabets opgave at få udført arbejdet, og de kan ikke kræve at du udfører det, så hvis du ikke vil det, må de sætte håndværkere til det.

Hvis du ikke er tilfreds med deres løsningsforslag, kan du i værste fald starte en sag i Forsikringsankenævnet.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Ok, tusind tak Dan!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også