Samling af orange fiberrør - hjælp søges asap

Hej.

Jeg skal have lagt fiber ind i mit hus imorgen - derfor håber jeg nogle kan give et svar hurtigst muligt. Jeg har ikke kunne hente meget hjælp hos Eniig som udbyder fibernet i mit område.

Kort og godt - kan den tekniker som kommer ud forlænge/samle det orange fiberrør - som man gør med rillerør?

Årsagen er at jeg gerne vil have den indvendige og udvendige boks samlet i mit teknikerskab i midten af huset - og jeg har allerede trukket det orange fiberrør på loftet det skal bare samles med det som kommer udvendigt fra under soklen (oprindelig aftalt med teknikeren var at placeringen af den udvendige boks var i min garage i et varmeskab - men synes nu det er nemmere at samle det hele i mit teknikerskab (udvendige + indvendigeboks + router)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes specielle muffer til samling af rør til fiber. Mufferne er lavet, så der ingen kanter er på rørenderne. Teknikeren forventer nok, at der kan blæses fiber i uden først at skulle til at samle diverse rørender. Få en snak med ham. Måske er det ikke de samme mennesker, der blæser fiberen i, som kommer og terminerer fiberen. Så, hvis du er heldig, får du blæst så meget fiber i, så det kan nå til det sted, hvor du vil have det afsluttet. Er der krav fra Eniig om, at der skal være en skillemulighed udvendig på huset?


fase

Hej.

Ja - men deres "vejledning" er lidt vildledende. Jeg fik lov til at placere den udvendige boks i et varmeskab i garagen.

Skal lige siges at jeg ikke har fået det installeret endnu - der er kun gravet og lagt tomrøret ned.

Men nu tænker jeg at det måske nok er lidt mere hensigtsmæssigt at alt bliver trukket til teknikskabet. Derfor har jeg lagt det orange tomrør på loftet og ned til teknikrumme. Det eneste forskel der bliver at det orangekabel som kommer under soklen og ind i varmeskabet skal forlænges/samles med det orange fiberrør jeg har lagt på loftet.

Jeg tænker lidt at det måtte være en smal sag at påsætte en muffe på de 2 orange tomrør - lige som man gør på rillerør?

I tillæg: Ved det udvendige fiberrør er der rullet fiberkabel sammen som allerede er trukket i tomrøret- det kabel er meget langt - det kan nå helt til den anden ende af huset.

Det er heller ikke noget problem at samle de to rør med en muffe. Du kan bruge den samme slags som bruges til at samle/forlænge rør i jorden. Det er ikke helt samme type som til rillerør. Det er en smal sag at sætte en muffe på rørenderne, men hvis du ikke har samlet rørene, når det bliver blæst fiber i, skal du prøve om de, der blæser fiber i, har en muffe, du kan få, så fiberen kan blæses i hele vejen.


fase
Psyzo skrev den 25-03-2019 16:33:43

I tillæg: Ved det udvendige fiberrør er der rullet fiberkabel sammen som allerede er trukket i tomrøret- det kabel er meget langt - det kan nå helt til den anden ende af huset.

 Jamen så sæt en muffe, der passer på røret, på fiberen og skub fiberen i det rør, du selv har trukket over loftet. Du kan trække fiberen i dit eget rør ved et binde et stykke stof, som går let i røret, så det er næsten tæt, på fiberen og suge i den ende, hvor fiberen skal ende, med en støvsuger, så fiberen bliver suget ind. 


fase
Annonce

Ok -tak for hjælpen.. Jeg tænker næsten man kan skube det igennem - der er ingen knæk på røret. 

Jeg har aftalt med den første tekniker at installationsteknikeren borer hullet gennem soklen - så jeg kan ikke rigtigt komme til at samle enderne før dette er gjort. Derved også mit spørgsmål om man kunne samle de 2 endestykker.

Så kan du fedte lidt for teknikeren ved at suge en træksnor i det rør, du har trukket, så det bliver nemmere for ham at samle rørenderne og trække fiberen videre. Du kunne jo også bore det hul gennem soklen og stikke røret i og lave samlingen.   


fase

Det kunne jeg selvfølgelig - men problemet er bare at det længste bor jeg har er 450 mm det rækker ikke skråt igennem soklen. Men jeg kunne sagtens lave en træksnor i det rør jeg har lagt på loftet.

Det kabel han har rullet sammen udendørs - kan det passe at det er sådan et lille klart plastik kabel med sådan et meget lille metalhoved?

Hvor tyk er din sokkel, siden du ikke kan nå med et 450 mm bor? Vinklen, du borer i, behøver ikke afvige meget fra vandret.

Hvordan kablet, der er trukket, ser ud, ved jeg ikke.


fase

Røret til fiberen lægger ca. i 35-40 cm dybde ude ved soklen og jeg skal skråt igennem fra den indvendige væg (hvor gulv og væg møde hinanden) og ned i gennem soklen. Derfor kan det nemlig ikke nå

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis