Nyt tagpap tag på gammel garage

Mugge84
Mugge84
Mugge84 Mugge84

Jeg har en gammel muret garage på 10x6 meter, der er beklædt med et utæt etermitskifertag (hældning på omkring 5 grader på tagets korte led).  På bygningens lange led løber 120x60 mm tagåse med ca 600 mm c/c afstand. De er understøttet af 3 tværgående murede vægge, hvor det maksimale spænd er 2850 mm. Håber jeg har tegnet et ok af “før”-billede, og har nu brug for lidt assistance med “efter”-billedet.

Jeg påtænker at udskifte taget med tagpap og samtidig isolere.

Planen er at lægge 6 meters 145x45 spær på tværs af tagåsene (Beskadiget tagåse udskiftes) med omkring 1000 mm c/c. 18 mm OBS-plader (not/fer) og så en omgang 2-lags selvklæber. Dette giver mig plads til 95+120 mm isolering (50 mm til udluftning).

Løsningen er lidt hjemmetænkt og alternativt kan jeg lægge de 145x45 i samme retning som de eksisterende tagåse hvorved jeg følger det eksisterende konstruktionsprincip. Jeg er dog mere fortaler for gitter princippet da det forekommer mig en anelse mere elegant, og så kommer de to lags isolering også til at ligge på kryds og tværs.

Indspark modtages med kyshånd særligt omkring hvorvidt kontruktionsprincippet holder vand.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

OSB3 er bedst egnet end til "kold tag" Der er brugt lim så tåler fugt lidt bedre. Det skal oplægges med mærkning nedad, så tagpap bedre kan klæbe på. Højeste understøtnings afstand er 1220 mm Og plader skal være understøttede i de korte ender, da de ikke har fer og not. De skal lægges i forbandt. 

Plader er 2440 mm lange så den del passer jo godt med understøtning og cc, afstand på 1220. 

Monterings vejledning her

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. tagpap
    Lav-Hus
  2. Tagpap: 2 lags løsning
    Lav-Hus
  3. Nye plader på utæt tagpap ?
    Lav-Hus
  4. tagpap...
    Lav-Hus
  5. Tagpap