Cirkulationspumpe og gulvarme der ikke vil i gang efter tømning...

Hej

Jeg har for nylig tømt vores varmeanlæg for vand, og påfyldt igen, haft alle termostater åbne, og luftet ud. Men, den længste streng i systemet som går til badeværelset og efterfølgende et værelse vil ikke rigtig i gang igen. 

Jeg har før haft problemer med at få cirkulation på denne streng igen efter en tømning. Jeg har prøvet at lukke for alle radiatorer, så gulvvarmen i bad var den eneste sammen med varmtvandsbeholderen, men lige fedt hjælper det. Min teori er, at vandet løber den letteste vej, og derfor blot cirkulerer i varmtvandsbeholderen. Det er som om strengen har svært ved at komme i gang når vandet er koldt. Giver det nogen mening?

Der er cirkulation halvvejs ud af strengen, idet jeg har 2 radiatorer koblet på den vej, og de varmer fint, når jeg lukker dem op. Jeg har haft lukket op ved gulvvarmen på både ind og returside, og det virkede ikke til at der kom luft ud, kun vand.

På vores gamle oliefyr havde vi 2 pumper installeret, men kører kun med 1 pumpe nu, som sidder på retur ved vores pillefyr. Varmtvandsbeholderen er 1 meter fra fyret. Badeværelset er måske 10 meter fra fyr. 

Jeg har ikke nogen stophane på varmtvandsbeholderen, så kan ikke lukke for den for at bekræfte min teori. Jeg vil købe nogle haner og montere dem, men bør jeg også indsætte en ekstra cirkulationspumpe mon? I givet fald, hvor monterer jeg den bedst i systemet?

Hvad gør en klog mand, der vil selv?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du lukket anlæg (trykekspantionsbeholder)? Hvor er beholderen tilkoblet? (er der før pumpen, mellem pumpe og fyr på retursiden eller på fremløbssiden af fyret?).

Din ide med afspærrings (reguleringsventil) til varmtvandsbeholderen er sikkert et must. Der cirkulerer sikkert en alt for stor vandmængde gennem beholderen.

Hvordan er din gulvvarme tilslutter - er det blot tilsluttet frem- og returløb og med en returtermostat til regulering?

Når du skal have ang i gulvvarmen, så luk for alt andet, sæt cirkulationspumpen op på max tryk. Stop pumpen en gang imellem, og tjek om der er noget at udlufte.


Søren O

Selv om du måske ikke har hane til at afspærre varmvandsbeholder har du vel en termostat der lukker når vandet er varmt nok. Medens du arbejder med udluftning som Søren O beskriver så kan du stille den termostat helt ned på det mindste, så skulle der ikke være hul igennem til varmvands beholder.

Som du selv er inde på så er det med at få hele pumpens tryk hen imod dine problem steder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis