Må jeg selv flytte kontakten? (en jagt efter jord)

Hej Lav-det-selv

Jeg skal have installeret en vaskemaskine, men har lige opdaget at det nærmeste "jord"stik slet ikke har jord . Efter at have skilt samtlige stikkontakter ad, har jeg til gengæld fundet noget jord i en stikdåse i køkkenet, der alligevel aldrig bliver brugt. Det ville derfor være smart hvis jeg "bare" kunne flytte den stikdåse ud i gangen i stedet, hvor vaskemaskinen skal installeres. Mit spørgsmål er så - må jeg gøre det selv?

Umiddelbart tænker jeg "nej" til flytning af installationer, men den her stikdåse er "installeret" med en løs leding klipset langs loftet. Dvs. det er vel - teknisk set - ikke meget anderledes end at flytte en lampe med en lang ledning fra den ene ende af stuen til den anden? I kan se stikkontakten her, og hvordan ledningen bare kører "løst" (udover en massiv mængde maling) langs loftet:
Og I kan se hele opstillingen her:

Så det er vel "bare" at skrue boksen (grøn) ud af væggen, løsne ledningen (grøn) fra malingen, trække den til den nye placering (gul), skrue den ind i væggen igen og re-klipse ledningen. Teknisk set behøver jeg faktisk ikke engang at skille noget ad, hvis jeg installerer boksen på "køkken"-siden, og lader den ekstra mænde ledning være bag køleskabet hvor ingen ser det (der kommer alligevel et hul i væggen mellem køkken og gang til vandinstallationen, så kunne sagtens trække el-ledningen fra vaskemaskinen igennem der også).

MEN - i er meget klogere end mig, så hvad tænker i? Ville i gøre det selv, eller er jeg nødt til at ringe efter en elektriker?

Hej Lav-det-selv Jeg skal have installeret en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor sætter du ikke bare den brune fra stikkontakten til fasen i afbryderen. Den ene af de hvide er fase. Så skulle det virke.

"Er de to stikkontakter og afbryderen til venstre på samme gruppe." 

  • Teknisk set er kontakten vel ikke rigtig på nogen gruppe lige nu da fasen ikke er tilsluttet? Men tilslutter jeg fasen til den anden kontakt (om muligt) vil de jo sidde i serieforbindelse = i samme gruppe. Afbryderen øverste til højre er også på samme gruppe, men kører på separate ledninger.
  • Teknisk set er den forbundet med en gruppe, så snart der er en ledning tilsluttet. Det er så ligegyldigt om det er fasen eller nullen. så derfor spørgsmålet. Forestil dig, at de to stikkontakter er på hver sin gruppe, men deler nullen, og du så slukker for den gruppe som nullen er tilsluttet. Det vil gøre, at du får fuld spænding 230V på nullen. Jeg kan godt love dig at det er en grim overraskelse for den som tror der er afbrudt for spændingen og arbejder ud fra den overbevisning.




fase

Det er ret sikkert at den løse fase skal tilsluttes i en af afbryderens klemmer. Hvis stikkontakt så kun virker når afbryder er tændt skal du bruge den anden klemme.

Når det så er samlet afprøver du det med " samme gruppe". Sluk for den pågældende gruppe så skulle begge stikkontakter være inaktive.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fik kigget på det tidligere i dag, og fik tilsluttet den hjemløse fase til stikkontakten på modsatte side af væggen sammen med 0’eren.

Alt virker og intet er brændt sammen endnu, så so far so good .

PS. du behøver vel ikke skifte dine stikkontakter der hvor der ikke er jord, er det nyere LK kan du købe nogle nye forsatser uden jordhul. Eller hvad siger eksperterne.

Jeg blev sku også narret da jeg købte hus. Troede også her var jord, der var jo kontakter med jord. Første gang jeg vaskede tøj med med bare tærer og rørte ved vaskemaskine så fik jeg en anden viden.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Afhængig af din af alderen på din installation, kan det godt være at du har HPFI relæ uden jordelektrode. Hvis/når du udløser relæet får du et stød, som du husker i lang tid. Er der en jordelektrode med den maksimale overgangsmodstand, kan spændingen nå op på 50V. Den deraf følgende afledningsstrøm vil du også kunne mærke. Du behøver ikke være snydt ved din hushandel med hensyn til jord i din installation. Det virker som en generel opfattelse, at hvis man har HPFI relæ og jord, så kan man ikke få stød. Det er en sandhed med modifikationer, for skaber du med dine fødder med kontakt til et fugtigt område, en afledning med lavere overgangsmodstand end 1666 Ohm, bliver du den udløsende faktor for HPFI relæet.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også