Må jeg selv flytte kontakten? (en jagt efter jord)

ppedal
ppedal
Postnr: 2200
ppedal ppedal

Hej Lav-det-selv

Jeg skal have installeret en vaskemaskine, men har lige opdaget at det nærmeste "jord"stik slet ikke har jord . Efter at have skilt samtlige stikkontakter ad, har jeg til gengæld fundet noget jord i en stikdåse i køkkenet, der alligevel aldrig bliver brugt. Det ville derfor være smart hvis jeg "bare" kunne flytte den stikdåse ud i gangen i stedet, hvor vaskemaskinen skal installeres. Mit spørgsmål er så - må jeg gøre det selv?

Umiddelbart tænker jeg "nej" til flytning af installationer, men den her stikdåse er "installeret" med en løs leding klipset langs loftet. Dvs. det er vel - teknisk set - ikke meget anderledes end at flytte en lampe med en lang ledning fra den ene ende af stuen til den anden? I kan se stikkontakten her, og hvordan ledningen bare kører "løst" (udover en massiv mængde maling) langs loftet:
Og I kan se hele opstillingen her:

Så det er vel "bare" at skrue boksen (grøn) ud af væggen, løsne ledningen (grøn) fra malingen, trække den til den nye placering (gul), skrue den ind i væggen igen og re-klipse ledningen. Teknisk set behøver jeg faktisk ikke engang at skille noget ad, hvis jeg installerer boksen på "køkken"-siden, og lader den ekstra mænde ledning være bag køleskabet hvor ingen ser det (der kommer alligevel et hul i væggen mellem køkken og gang til vandinstallationen, så kunne sagtens trække el-ledningen fra vaskemaskinen igennem der også).

MEN - i er meget klogere end mig, så hvad tænker i? Ville i gøre det selv, eller er jeg nødt til at ringe efter en elektriker?

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Kunne du ikke bare få forsynet din stikkontakt med jord? Det er ikke sikkert, at din stikkontakt i køkkenet er forsikret med den nødvendige størrelse sikring. Det er aldeles ikke som at flytte en lampe og forsyne den med en længere ledning. Det er indgreb i den faste installation, og du må ikke selv lave det. 

fase
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Du skal ikke spørge så meget. Vi kan ikke give dig lov til at lave autorisationskrævende arbejde. Var det mig havde jeg nok bare gjort det. Noget andet - det er ikke lovligt at have "jordstik" der ikke er tilsluttet korrekt. Der er 2 muligheder - enten få etableret jordforbindelsen eller udskifte stikkontakterne til typen uden jordhul.

Søren O
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Vaskemaskinen skal tilsluttes en stikkontakt eller anden tilslutning med jord ellers er vaskemaskinen ikke tilsluttet korrekt. 

fase
ppedal
ppedal
ppedal ppedal

@ S. Fabrin: Det lyder umiddelbart som et større arbejde at trække nyt jord gennem de gamle rør til det stik der allerede er der? Og så skal jeg i hvert fald have en elektriker ind over. Den ledning jeg vil flytte er en nyere installation på samme sikring som lys+mekanisk sug i WC'et samt Køleskabet (Ovn + opvask + øvrigt lys etc. kører på en andre sikringer). Det ser sådan ud:

Tænker umiddelbart godt det kan trække en vaskemaskine også?

@ Søren O: Mit spørgsmål lød mere på om det egentlig er autorisationskrævende at flytte boksen? Det er jo ikke umiddelbart en "fast" installation? Jeg mener, ledningen sidder løst med kabelklips. Det er jo "bare" at skrue boksen ud, hive 12 kabelklips ud, og sætte dem ind i et andet sted? Hoveddelen af "installationen" (og særligt det stykke hen mod HFI-relæ'et) rører jeg slet ikke ved. 

Så det er mere teknikaliteterne omkring lovlig/ikke lovlig jeg er i tvivl om.

Mht. det falske jordstik, overvejer jeg bare at lukke det af med en blænddæksel - jeg bruger det alligevel ikke, da det ikke virker, og har en lidt dum placering. Sådan som det er "installeret" nu, er lidt komisk i sig selv:Den blå ledning (0) går - så vidt jeg kan se - om til stikket på den anden side:

Men ja, det er egentlig bare noget klamp som det er nu, og tror faktisk det er en "rigtig" håndværker der står bag det. Deraf min modvilje til at ringe efter en "autoriseret"   

ppedal
ppedal
ppedal ppedal

Apropos - der skal ikke forsynes med nogen "længere ledninger". Ledningen er lang nok i sig selv som den er nu. Den skal bare rykkes fra en væg til en anden

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Du skal bare flytte den som du selv beskriver, men stikkontakt skal ud i samme rum som den skal bruges. Om du skiller det ad uden at tage kabel ud eller du skiller det ad for at tage skruer ud gør ingen forskel. Husk at afbryde og kort kablet op og gør den fast ( ikke gør den løs   se senere) så det ser ordentlig ud igen. 

Det er ikke lovligt selv om du tolker det som (ledning sidder løs med kabelclips) Jeg ville bruge sætningen ledning sidder fast med kabelclips og maling,  stikkontakt sidder fast med skruer ind i væggen.
Det er autorisations krævende arbejde. Det er ikke en tilledning ( blød lampeledning) du arbejder med men en kabel til fast installation. 

Der hvor der er en undtagelse i loven er at man må udskifte eksisterende stikkontakter.

Den installation med blå og brun igennem væggen til stikkontakt på den anden side af væggen er helt normalt. Naturligvis virker den ikke når den brune ledning ikke er samlet oppe i afbryderen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ppedal
ppedal
ppedal ppedal

Tak Erik . Det var en fin forklaring, som egentlig giver meget god mening.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Flytte en radiator
    Fyr og opvarmning
  2. Flytte antennekabel
    Lyd & Billede
  3. jord i stikkontakt
    Jura, reglementer og krav
  4. jord
    Lav-Have
  5. Er der jord i denne stikkontakt?
    Lav-Hus