Forklaring om forhold mellem kva og kvar

Er der en elektriker eller lign. som kan forklare mig begreberne kva og kvar?

Hvad er forholdet mellem dem og hvad er det præcis man måler på henholdsvis de to begreber på en elmotor?

Er der en elektriker eller lign. som kan forklare... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Okay. Synes tit man måler en cos phi som ligger langt under de 0,95 på motorer, hvis de feks ikke kører fuld belastning. 

Kan el selskaber måle/registrere en forbruger (erhverv)  som feks har motorer der ligger under den værdi?

Tænker der er jo meget “spild” strøm hvis man feks har 10 motorer med en cos phi på feks 0,50

Det er jo en gennemsnit, Ingen motorer helt tomgang der er jo altid noget rem der skal trækkes og alle motorer kører ikke tomgang samtidig. Andre dele af installationen trækker det op. 

Men ellers er det jo derfor at man på store virksomheder kan komme til at afregne kvar. også. 

Det er lidt ligesom med fjernvarme, man betaler for energien Mwh, men får lidt ekstra straf hvis afkølingen ikke er i orden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

For at opsummere så...

1. Betaler en erhvervs kunde hovedsagelig kun for kw (den brugbare effekt på aksel) kva og kvar har ingen betydning økonomisk? 

2. Dog kan det ved større motorer betale sig, at kompensere mod reaktiv effekt? Og elselskabet kan kræve det?

3. Så er det ligegyldigt om det er en ældre motor med dårlig cos phi ved lav belastning? 

4. Kva er den faktiske effekt/strøm motoren bruger, men meget af den effekt “går tilbage” til elselskabet fordi en motor er induktiv og man skal derfor ikke betale for den?

1: Alle betaler for kW, som ikke er den brugbare effekt på aksel, men motorens elektriske effektforbrug. Hvor effektiv din motor er, er dit problem. 90% er realistisk.

2: Ja, det kan i nogle tilfælde betale sig, men så taler vi MW-effekt.

3: Den lave belastning er ligegyldig, dit forbrug af kvar er det samme.

4: Glem kVA, det er kun interessant for dimensioneringen af din installation.


Annonce

Så U x I x rod3 x cos phi = det man bliver afregnet for? 

Og ikke U x I x rod3?


Tak for jeres tålmodighed. 😃👍

Du bliver afregnet for U x I x cos(phi)

Hvis det er en 3-faset induktionsmotor bliver du afregnet 230 x I x cos(phi) x 3


Kan I så forklare mig, hvordan jeg regner virkningsgrad ud på følgende motor i drift.

Målt optaget effekt 0,96 kw

Målt ampereforbrug 4,2

Målt cos phi 0,33


Mærkeplade:

3 kw

400v / 6,1 A

Cos phi 0,7


Hvordan måler du cos phi? 



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Motorens virkningsgrad har ikke noget at gøre med optagen kW alene at gøre, men er forholdet mellem optagen effekt P1 og afgiven effekt P2. Virkningsgraden er så forholdet mellem P2/P1, så du kan ikke ud fra de målinger, du har opgivet, beregne virkningsgraden. Det kræver som sagt, at du måler den afgivne effekt, som er lig den effekt, der optages af det, der er tilsluttet motorens aksel. Når du opgiver den optagne effekt og cos phi, hvordan måler du så værdierne? Det kræver watmeter og cos phimeter.


fase
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis