HPFI relæ slår pludseligt fra uden nogen umildbar grund - Hvad gør jeg?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Et FI relæ kan sagtens være monteret så det beskytter hele installationen ( det der ikke er jordforbundet beskyttes ikke godt nok ). 

Det ses på billedet at det er et 0,1 A fi relæ. Det vil sige at det slår fra ved en fejlstrøm på 100 mA Altså omkring 3 gange det som et HFI / HPFI slår fra ved. 

Men for at den overhovedet har virket skal der være jordspyd på med overgangs modstand bedre end 300 ohm. Så det er der sikkert blevet lavet til vaskemaskine m.m.  

Det er ikke korrekt at det var i 1975 at jordspyd blev standard. Jeg kom i lære i 1967 og vi bankede mange jordspyd ned, netop til de 300 ohm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
PoelseManden
PoelseManden
Postnr: 9700
PoelseManden PoelseManden
ev elmand skrev den 24-03-2019 19:31:16

Det er ikke korrekt at det var i 1975 at jordspyd blev standard. Jeg kom i lære i 1967 og vi bankede mange jordspyd ned, netop til de 300 ohm.

Jeg skrev ikke at jordspyd blev standard, jeg skrev bare at kravet om jord i hele installationen var krav i 1975 Ikke før. Det kan godt være du har trukket til vaskemaskine og andre hvidevarer, men nok ikke stikkontakter i 1967 ;-)

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Elmand skriver ,,,,,Et FI relæ kan sagtens være monteret så det beskytter hele installationen ( det der ikke er jordforbundet beskyttes ikke godt nok ). Sagt direkte , det er noget vrøvl , det er KUN de brugsgenstande der er jordet som er beskyttet af FI afbryderen , alt anden overgang på ikke jordforbundet brugsgenstande er livsfarligt da personen får mindst 0,1 A igennem sig og da Fi afbryderen er noget træg til at koble ud , i forhold til HPFI afbryderen så kan det være en dødsfælde , en falsk tryghed.

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Karl Smart:

Du har naturligvis ret. Og jeg skriver også Det der ikke er jord forbundet beskyttes ikke godt nokMen du gik måske allerede i panik i første sætning   

Men det var et svar på at der blev skrevet at der skulle monteres om når man fik skiftet til HPFI. Og det behøver ikke at være tilfældet. 

Og til poelsemanden: Det var langt senere at der blev krav om Jordledere i hele installationen. Omkring 1990 

I 1975 ændredes kravet fra jordforbindelse til 1 stikkontakt i køkken ( som skulle have skråt stille huller så andet ikke kunne monteres ) til at alle stikkontakter i køkken skulle have jord. 

Men det er stadig 1975 der er skilledato for husets alder om man har lov at udvide med 2 stikkontakter uden at lave jordforbindelse.

Men det er stadig

Men det er stadig

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Hpfi!
    Belysning
  2. HPFI relæ slår fra
    Belysning
  3. hpfi 63A
    Lav-Hus
  4. Hpfi udskiftning
    Lav-Hus
  5. HPFI relæ slår fra tilfædigt