HPFI relæ slår pludseligt fra uden nogen umildbar grund - Hvad gør jeg?

Hej

Jeg oplever et problem med at min HPFI afbryder pludseligt slår fra. Det startede tilbage i november 2018, hvor vi overtog huset. Den første nat vi sov her, så var relæet slået fra om morgenen. Vi tændte igen og undrede os meget. Det samme skete 2 uger efter, hvor det slog fra om aftenen. Igen skete det så to uger efter natten til d. 24 december. Vi fandt så ud af at relæet var ulovligt, da det var et FI relæ, dette blev så skiftet i januar 2019 og vi troede dette var løsningen. Indtil i aftes d. 23. marts 2019, hvor relæet pludseligt slog fra igen... :( 

Jeg kunne som de andre gange gå ud og slukke for grupperne, tænde relæet og tænde for grupperne en af gangen uden at relæet slog fra igen. Derfor kan jeg ikke umildbart fejlsøge problemet, da det kan være i hele huset.

Er der nogen der har en løsning på hvad det kan være, eller har oplevet noget lignende? Det kan også være der er nogen som er en ide til hvad jeg bør gøre som næste step..?

- Henrik 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det har ikke været FI relæ i  har haft før men et HFI  relæ som er blevet skiftet til et HPFI relæ , det rr noget af det vanskelige ,  når det er  en periodisk fejl , men udvindigt lys og regnvejr kan være årsagen .......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg har prøvet at kigge på udvendigt lys. Det virker tørt ved lamperne og det har ikke regnet hertil aften. Lamperne blev iøvrigt skiftet i december til nye.

Jo jeg tror det er et FI relæ vi havde før. Det stod på relæet. Har sendt et billede med. 

I fik nye lamper i december og problemet startede tidsmæssigt der omkring. Og det har kun slået fra når det er mørkt udenfor. Så ville jeg koncentrere mig om de nye lamper.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej, det startede før vi fik lamperne. Det startede i november. Jeg skiftede lamperne, da det kunne være dem som et problemet, hvilket det så ikke er

Har du stikkontakter/samledåser udenfor på en stolpe eller lignende? Som også har mulighed for vand? Er der installeret jord i huset?

Annonce

Nej, der er ingen stikkontakter eller samledåser udenfor, kun i en lukket garage. Jeg ved ikke om der er installeret jord i huset. Kan jeg tjekke det på nogen måde? Huset er forresten bygget i 1970. 

Men i har jo overtaget en defekt installation. Ansvaret hviler på sælger.

Med mindre det er noget i har koblet til en stikkontakt et sted.

Prøv at isolere fejlen ved at koble udstyr eller grupper fra i en periode.


Elektronikteknikeren

Der er nok ingen jord så, da jordinstallation først blev et krav i 1975 :-) Men du er nok nødt til at få en elektriker bestilt og få megget installationen igennem for at finde fejl. Der er intet mønster ang. vejret om hvornår relæet slår fra? Går ikke ud fra dit HPFI er defekt..

Ja, hvis det er installation der er problemet, så er det ejerskifteforsikringen som skal ind over. Men det kan jo også sagtens være noget vi har koblet til, vi har jo sat lamper op da vi flyttede ind. 

Vi har også ældre komfur, men det har jo ikke kørt, når relæet har slået fra. Dog er der altid et ur i den som er tændt, så der er spænding igennem det. Kan ældre komfur ikke også være et problem? 


Det virker ikke som om der er noget mønster. Vi troede jo først det var det gamle relæ, men nu når det også gør det med det nye, så er vi på bar bund igen. Vi er nok nød til at have fat i en elektriker... 






Et Fi relæ beskytter kun de brugsgenstande de sidder foran fx komfur og har en udløse strøm på 300 mA virker kun med en diekte jord , jeg tror i har et ploblem som  kræver en elektriker .....  


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis