Varmepumpe eller el-varme i gl garage

Hej lav-det-selv :)

Jeg har købt et hus fra 1953, hvor den gamle fine garage, der støder op til huset, er blevet lagt til beboelsen med entre/rum og så indgang til hus. Rummet er ca. 21 m2.

Med tiden skal vi opsætte radiatorer tilknyttet fjernvarme installationen. Lige nu sidder der en el-radiator, som jeg ikke er begejstret for. 

Et tvist er dog at der på ydermuren er opsat en varmepumpe (Daikin rxs25k2v1b), som lige nu føres igennem “garagen” og ind i vores spisestue.

Mit spørgsmål er om det kan betale sig at sætte den indvendige enhed fra varmepumpen op inde i garagerummet og bruge den til opvarmningen i teenage-værelset? Giver det økonomisk mening? Er der andre betænkeligheder?

Mvh

:) 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en super fin maskine, det fås ikke meget bedre. Laver varme til ca 40 øre/kwh

Så skal jeg lade den sidde centralt i stuen og prioritere at bruge den sammen med fjernvarmen, eller skal jeg flytte den ned i den gamle garage som afløsning for el varmen der?

Nu er det jo lidt sent, men det kunne være rart hvis du havde målt hvor manke kwh din elradiator brugte til opvarmning af "garagen". Der hvor du henret størst besparelse er hvor du erstatter elvarmen med enten fjernvarme eller varmepumpe. Hvis din varmepumpe kan lave 1 kwh varme for kr. 0,40 vil der ret sikkert være billigere end hvad fjernvarmen koster. Ud fra den betragtning skal du lade varmepumpen stå for så stor en del af varmeforbruget som muligt.

Noget andet er hvad økonomien er på "den lange bane". Hver vil reparations- og vedligeholdelsesudgifterne til varmepumpe være væsentlig højere end til fjernvarmen. Det skal så opvejes af den lavere "produktionspris" på varmen.


Søren O

Den varmepumpe i har siddende inde i spisestuen , er nok ikke til opvarmning , da i har fjernvarme , men har nok været brugt som aircondition om sommeren , men kan selvfølgelig godt bruges til opvarmning , men det kan nok ikke betale sig..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis