Reparation af Laminat Bordplade

Jeg har kvajet mig ved at sætte en 'våd' dunk med noget skrapt afkalker, hvilket har resulteret i dette:

Jeg har prøvet at 'afrense' med hhv. acetone, rensebenzin, klorin, rens-let m.m. uden held - når pladen er 'våd' ses det ikke.

Skal bordpladen udskiftes eller er der nogen der har et bud på hvordan det kan "repareres" ? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke se hvad du mener?

Er den ridset eller hvad? 

ja det er kan man vel godt kalde det - det er de 2 hvide pletter/streger der er 'afsat' fra den afkalker dunk, måske er det "ætse skade" - det føles dog ikke som om der er 'huller' i laminat eller der er nogen fordybning.  

Prøv lige at slibe de lyse områder med tandpasta med ganske, ganske lidt sprit.


 

Hvis du kan finde ud af, hvem der har lavet bordpladen, så tag fat i dem og forklar situationen. De vil være de bedste til at give dig et råd. Ved at forsøge forskellige husråd, risikerer du at ødelægge det uopretteligt.


Hej HW eller andre som læser med.
Jeg har fuldstændig samme problem med min bordplade - er der en løsning på problemet?

Hvis syren har ødelagt overfladen, er der nok ikke meget andet at gøre end at skifte bordpladen.

Ofte har laminatbordplader ikke en glat overflade. De føles ikke glatte hvis man lader sine fingerspidser glide over bordpladen. Hvis det er den type overflade, vil man tydeligt kunne se forskel, hvis man sliber bordpladen. Så det er ikke en løsning. Hvis bordpladen er spejlblank, kan man prøve at slibe og polere. Man skal nok over korn 1000 inden man begyder at polere med en maskine.

En kemisk opløsning af bordpladens overflade vil måske i nogle tilfælde, kunne give en forbedring. Men det vil som et minimum kræve at man fuldt styr på laminattypen og den lader sig opløse og størkne igen. Man vil næppe få helt den samme overflade som originalt.

Hvis det er dybere skader, findes der forskellige produkter til reparation, men jeg kan forstille mig at der skal en del erfaring til blot at få et rimeligt resultat. Der er en type, hvor man smelter plast ned i bordpladen. Typisk fås de i forskellige farver, der højst sandsynligt alle er forkerte. Til ​en hvid bordplade prøvede jeg noget der hed Colorfill. Det blev rimeligt, men kun fra 5 meters afstand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis