Kan defekt trykekspansionsbeholder give overtryk på brugsvand?

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Epoxymanden, Hvordan vil du opdage en (måske periodevis) defekt sikkerhedsventil? Er du heldig ser du måske der løber vand ud i (kloak)afløbet fra vvb´en - er du uheldig opdager du det kun når vandregningen kommer, tjekker du afløb og vandmåler hver dag? Derfor er spande-metoden ret god, man vil ret hurtigt opdage en defekt sikkerhedsventil, og iøvrigt ifølge mit bagland fuldt ud lovligt. 

Ps. Er der ikke (kloak)afløb i samme rum som vvb´en, kan spande-metoden muligvis være en K3´er. Men det er jo fordi der netop enten mangler (kloak)afløb eller vvb´en er installeret i et forkert rum.  

Epoxymanden
Epoxymanden
Postnr: 4300
Epoxymanden Epoxymanden

Frank chr. Tror ikke du helt er klar over hvordan et overløb fra Sikkerhedsventilen skal laves/ende. Røret skal slutte over afløb så evt. Dryp kan ses. Så er din spand også overflødig.

Det er da fuldstændig underordnet hvordan jeg gør herhjemme, det er den enkeltes ansvar at holde øje med installationen. 

Nu ved jeg ikke hvem dit bagland er, men bekymrende at de mener det er ok.

Hvis jeg lavede den på arbejde, så fik jeg lov til at lave det om.

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Så præciserer jeg lige det med "overvågningen" hvor mange liter vand kan der ved en defekt sikkerhedsventil mon nå at løbe ud i kloakafløbet, om natten til man står op om morgen (7-8000 liter) trods synlig udmunding og måske - måske ikke ser det fosser ud med vand inden man fx. tager på job.? Hvorimod, er der en spand under sikkerhedsventilen, vil man som regel straks opdage et vådt gulv.

Ps. Mit bagland er faktisk hard core vvs-installatører med fokus på pillefyr og vvb.      

Epoxymanden
Epoxymanden
Epoxymanden Epoxymanden

Forstår godt hvad du mener, men derfor gør det det ikke lovligt. hvor meget skade kan 7000-8000 liter vand på et gulv ikke udrette fremfor i et afløb. Så dårligt argument med spanen.

I ds 439 side 57 står alt det man skal vide. Hard core eller ej så er det ikke lovligt😉

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

om natten til man står op om morgen (7-8000 liter) trods synlig udmunding og måske - måske ikke ser det fosser ud med vand inden man fx. tager på job.?

Hvor meget vand kan der så løbe ud, når vandet begynder at løbe, når du lige er gået ud af døren for at tage på arbejde for slet ikke at tale om at tage på ferie. Din argumentation virker ikke logisk, synes du?

fase
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Frank Chr: Vi vil gerne se noget på skrift der bekræfter din påstand.

Søren O
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.
Epoxymanden skrev den 23-03-2019 14:41:46

Forstår godt hvad du mener, men derfor gør det det ikke lovligt. hvor meget skade kan 7000-8000 liter vand på et gulv ikke udrette fremfor i et afløb. Så dårligt argument med spanen.

I ds 439 side 57 står alt det man skal vide. Hard core eller ej så er det ikke lovligt😉

Der er vel normalt beton- flise- eller klinkegulv og gulvafløb i det rum hvor vvb´en (og spand) er installeret. Man kan vel dybest set betragte både spand og gulv som en stor tragt, hvor vandet så kan samle sig og løbe ud i gulvafløbet som har vandlås. Hvis ikke er det selvfølgelig fornuftigt at føre overløbsrør fra sikkerhedsventil til et andet rum med gulvafløb e.lign.    

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.
Søren O skrev den 23-03-2019 17:32:23

Det kommer Søren   

Epoxymanden
Epoxymanden
Epoxymanden Epoxymanden

Stop nu frank chr. Der er en lovgivning på  området og den skal man følge. Det er problematisk at du rådgiver herinde uden at kende reglerne men læner dig op af andre... Vi blev tudet ørerne fulde på skolen om at overløbet skulle føres til afløb, og det er også det der står i anvisningerne .Jeg orker ikke at høre om den  spand mere.

hvad med væggene hvis der kommer så meget vand, tror du forsikringen dækker evt vandskade hvis de finder ud af at der ikke er orden i tingene.

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.
Frank Chr. skrev den 23-03-2019 17:43:37

Søren O skrev den 23-03-2019 17:32:23

Det kommer Søren   

..når Michael her engang kommer hjem fra ferie, arbejde eller hvad han ellers går og roder med - det er faktisk ham jeg bla. har mine oplysninger fra   http://www.mhes.dk/

Epoxymanden
Epoxymanden
Epoxymanden Epoxymanden

så vil jeg gentage mig selv igen 😒

Taget fra ds 439

Udløbsledningen fra sikkerhedsventilen må ikke kunne afspærres. Normalt bør udløbsledningen have mindst sam-
me dimension som sikkerhedsventilens lysning. Den må ikke føres direkte på afløbsledning, men fx udmunde frit
og synligt over gulvafløbs vandspejl eller frit og synligt over tragt eller anden installationsgenstand med en tilhø-
rende vandlås. 

Hvor syntes du en spand passer ind?

Taget fra tjek på vandinstallationen.

Læs punkt nr to. Hvad tror du der kan ske hvis en slange for et knæk og lukker helt af ?

Det er jo lodret løgn det han siger. 

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Sikkerhedsventilen skal monteres i uafspærrelig forbindelse med beholderen og anbringes, så deres funktion let kan afprøves. Udløb fra sikkerhedsventiler udføres og placeres således, at afblæs ningsevnen ikke mindskes og således, at bortledning af overskydende vandmængde kan foregå synligt og fare frit.
Monters der rør eller slange fra sikkerhedsventilen til afløb, skal lysningen i rør/slange være mindst samme størrelse som lysningen i sikkerhedsventilen.

Der står intet, absolut intet om, at en spand lovligt kan bruges til afledning af vand fra en sikkerhedsventil. Tvært i mod står der, at bortledning af overskydende vandmængde kan foregå synligt og fare frit.

fase
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Argh.. jeg tror nu ikke at vedkommende fylder folk med løgn  

Citat: "Hvorvidt det ender synligt over en tragt forbundet til kloaksystemet via en vandlås, synligt over gulvet i et rum med gulvafløb, synligt i en spand i et rum med gulvafløb el. lign. er i den sammenhæng ligegyldigt.
Der kan dog være andre regler der spiller ind, herunder hvilken version af bygningsreglementet der gælder for det pågældende rum"

Da vi fik installeret pillefyr for 5 år siden af en aut. installatør, blev vores combi-vvb koblet sammen med kedelanlægget via en 3-vejs motorventil (vvb-prioritering). I den forbindelse blev der osse monteret ny 10 bar sikkerhedsventil på vvb´en, (da den gl. sikkerhedsventil vist kun var på 6 bar) og der blev ikke lavet overløb, så sikkerhedsventilen lukker altså her vand ud drypvis i en spand. Varmtvandsbeholderen hænger iøvrigt på væggen i bryggerset hvor der er gulvafløb i modsat ende af rummet - glemmer jeg at tømme spanden, løber vandet blot over kanten, hen af gulvet og ned i gulvafløbet uden at forvolde nogen skade. 

Ps. Det var iøvrigt Søren Oldenborg´s vvs-sven (Svend) fra firmaet her https://www.dvcenter.dk/ der installerede hele herligheden. 

Pps. Ved pillefyret i fyrrummet blev der selvfølgelig osse monteret (2,5 bar) sikkerhedsventil, her blev der til gengæld lavet overløb i kobberrør (hvor udmunding så er skåret skråt), der ender 10 cm over betongulv, i fyrrummt er der 2 m til nærmeste gulvafløb. 

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.
Epoxymanden skrev den 27-03-2019 00:03:35

Hvad tror du der kan ske hvis en slange for et knæk og lukker helt af ?

Det er jo lodret løgn det han siger. 

Så tænker jeg at slangen enten vil rette sig selv ud igen, eller revne så der løber koldt vand ud - 10 bar er trods alt meget.    

Vil du være med? Log ind for at svare.