Kan defekt trykekspansionsbeholder give overtryk på brugsvand?

Hej

Jeg har længe gået og efterfyldt vores 1-strengs varmeanlæg i et 2-plans hus med træpillefyr, og undret mig over hvor utætheden mon var. Efter lidt søgning herinde på LDS, så kunne jeg konstatere en defekt trykekspansionsbeholder (der kommer vand ud af ventilen når jeg trykke på stiften). Overtryksventilen som sidder lige over røgrøret ligner noget som er irret til, hvilket jo passer fint med at jeg ikke kunne finde ud af hvor vandet blev af - det har nok fordampet på det varme røgrør. Trykekspansionsbeholder bliver bestilt nu og skiftet. 

Vi har så et andet problem, som jeg vil høre om det kan være sammenhængende. Vores overtryksventil på brugsvandet, som sidder ved varmtvandsbeholderen drypper, men som regel kun når fyret kører, hvilket jo giver en trykstigning på varmerørerne. Jeg skiftede for noget tid siden overtryksventilen i den tro at den var defekt. Der gik kun kort tid før den nye også begyndte at dryppe. Kan det være kvaliteten der bare er for ringe, eller kan varmtvandsbeholderen være utæt, så den sætter tryk på brugsvandet når fyret er i gang?

På forhånd tak.

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Varmtvandsbeholderen er en 110L Metro med elpatron, hvis det er nogen hjælp.

Sikkerhedsventilen må gerne dryppe, men er sikkerhedsventilen med 10 bars overtrykssikring? (de findes jo lige fra 2,5 bar og op efter). Hvis det kun drypper lejlighedsvis (når der bliver lavet varmt brugsvand) fra sikkerhedsventilen behøver du som udgangspunkt slet ikke være nervøs. Men den kan blive utæt, så hvis sikkerhedsventilen drypper konstant, kan der have sat sig snavs i sikkerhedsventilens pakning. Hvis dette er tilfældet, bør du overveje at få den skiftet, da en dryppende sikkerhedsventil forsager unødig vandspild.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er en 10 bars ventil https://www.bauhaus.dk/sikkerhedsaggregat-3-4.html - jeg kan fylde en alm. 20L spand på ca. en uge, men den drypper næsten eller slet ikke når fyret ikke kører. Når fyret kører og temperaturen og tryk stiger på det varme vand, så drypper den jævnt meget. 

Sikkerhedsventilen skal (kun) dryppe mens vandet i varmtvandsbeholderen varmes op. 

100 l vand der opvarmes til 60o vil udvide sig ca. 1,5 liter under opvarmning. Det er den vandmængde der kommer ud af sikkerhedsventilen. I øvrigt skal afløb fra en sikkerhedsventil være ført til afløb.


Søren O

Danilofix, Så virker den vist som den skal.   

Søren, Afløb kan såmænd osse være en spand.    

Ps. Du kan reducere drypperiet fra sikkerhedsventilen, ved at have en ekspansionsmulighed i varmtvandssystemet. Det kan fx. være et luftfyldt rør på varmtvandsrøret. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvis du vil følge lovgivningen er en spand ikke nok.


Søren O

Afløb behøver ikke være et kloakafløb, det kan udmærket være en spand eller et gulv, kravet er blot at afløb kan ske synligt og fare frit. Årsagen er at sikkerhedsventilen mindst én gang om året skal afprøves og dette skal kunne ske uden fare for personen der gør det, og det skal være let at se at der komme vand fra sikkerhedsventilen.   

Ps. Nogen vælger at sætte er stykke slange udenpå afblæsningen fra sikkerhedsventilen, og føre slangen til afløbrør, husk da at slangen skal slutte så afløbet er synligt, altså ikke noget med at stikke slangen ned i et afløbsrør.

Frank: Hvor kan du se at det er ok blot at have en spand under sikkerhedsventilen?

Iht. AT-vejledning B.4.8 skal afløbet udmunde synligt, og udstrømningen skal ske farefrit over afløb.

Var også lige inde på Metro Therms hjemmeside ved deres 3/4" sikkerhedsaggregat. Der er samme beskrivelse.


Søren O

Vi skal lige være enig om vi taler om indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg (kedler), eller vi taler om varmtvandsbeholder   

Metro Therm anbefaler at vvb installeres i nærheden af gulvafløb (men det er ikke et krav), endvidere at overløbet skal udmunde synlig og frit til afløb - afløb kan derfor fx. fint være en spand, (som sikkerhedsaggregatet drypper ned i) der tømmes efter behov i et gulvafløb, med mindre man accept. vådt gulv.  

Det er et lovkrav at Sikkerhedsventilen er ført til afløbEn spand er ikke godkendt til dette formål. Og så skal det laves i fast rør, ikke noget med vandslange..


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også