Ekstra strømudtag

Hej

Jeg har en stikkontakt monteret i et skab, hvor der er koblet en emhætte på.

Jeg spekulerer på, om jeg må fjerne denne, sætte en samlingsdåse op i stedet og montere emhætten direkte i strømmen, og så samtidig trække nye ledninger gennem skabene (ikke indmuret i væggen) og sætte nogle flere strømudtag op under skabene. De nye kabler ville komme til at ligge enten i bunden af skabet eller fastgjort under skabene.

Er det noget, jeg lovligt må gøre selv?


Benny

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du spørger kort og godt om du selv må. Hertil er svaret nej, fordi du vil ændre i hvad der må betegnes som fast installation. Men hvorfor vil du ændre emhættens tilslutning til en samledåse? 

For at kunne trække ledninger ned til strømudtag også. Emhætten skal alligevel have konstant strøm - ellers kan man jo ikke tænde/slukke på selve emhætten.

Jeg må godt skifte en stikkontakt - hvorfor må jeg så ikke fjerne en og erstatte med en samledåse?

Det må du også gerne, MEN kun hvis du kan få en AUTORISERET instalektør til at sige god for det...

Hvilket betyder du ikk emå gøre det. En regel lavet pga sikkerhed i el instalationer.


MVH Njord
Besto skrev den 21-03-2019 13:13:01

For at kunne trække ledninger ned til strømudtag også. Emhætten skal alligevel have konstant strøm - ellers kan man jo ikke tænde/slukke på selve emhætten.

Jeg må godt skifte en stikkontakt - hvorfor må jeg så ikke fjerne en og erstatte med en samledåse?

 Fordi du må erstatte eksisterende materiel, altså f.eks udskifte en forældet/grim/slidt stikkontakt med en tilsvarende ny. At ændre fra stikkontakt til samledåse er en ændring. Og det er svar angående lovligheden.. At du muligvis kan uden at få stød eller gøre din installation farlig er en anden sag. Men forstår ikke helt hvorfor den eksisterende stikkontakt skal væk... er det samme gruppe nye stikkontakter skal på kan der føres videre fra stikkontakten. MEN jeg er ikke elektriker, så betragt det som et lægmandsspørgsmål.

Kan  det trækkes fra stikkontakten til emhætten?

Ja, det kan det.


fase

Kræver det åbning af stikkontakten og træk af ledning indefra, eller skal de sættes i stikkontakten sammen med emhætten?

Det kræver åbning af stikkontakten og træk af ledning derfra med installationskabel. 


fase

Og det skal være stikkontakter med jord når de sidder i et køkken .


Tak for at du gad læse mit indlæg .
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis