Propeller uden not.

Hej.

Jeg har bestilt en ny propel til erstatning for en smadret. Det er en fast propel til en i/b diesel. Men der er ikke not i den skadede propel og heller ingen(hedder det fer?) på konus.

Hvordan sikrer jeg mig at den nye propel sidder fast på konus? Jeg har fået råd om at varme propellen inden påsætning (ukrudtsbrænder). Jeg tænker så at bruge endemøtrik (lukket) til at "skubbe" propellen så langt ind som muligt evt med spændskiver mellem propel og møtrik og tilsidst låse møtrik med split. Og først rengøre emnerne så de er tørre uden fedt.

Kan jeg gøre mere? Synes ikke jeg har fået meget hjælp fra leverandør. Har ikke prøvet det før så, på forhånd tak for hjælp.




Hvad er et hjem uden makrelguf?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det hjælper at opvarme, men tror ikke du skal over 200o, så en ovn kunne også gøre det. Så skal skruen hurtigt ind på akslen og slåes fast. Jeg vil anbefale en stump rør og så en hammer. Et enkelt "lille" slag er nok. I teorien er det ikke nødvendigt at sikre med møtrik, men jeg vil give dig ret i din fremgangsmåde.


Søren O

sandsynligvis er det nok blot at rengøre propel og aksel, derefter smører et ganske tyndt lag olie på og tørrer af igen. og så spænde møtrik fast. en split gør ikke skade her.


evt. kan gives cylinderlås eller opvarmes som du skriver. Men det burde ikke være nødvendigt. en korrekt lavet og ubeskadiget konus har en enorm holdekraft.

Tak for svar begge. Jeg brugte ukrudtsbrænderen da jeg skulle afmontere den gamle, genstridige. Jeg har ikke tilgang til ovn.

Jeg forstår ikke cylinderlås? Men ok, jeg er tryg ved jeres anvisninger. Tak for det.


Hvad er et hjem uden makrelguf?

Jeg ville lige tjekke om de to konusser passer sammen, rengør det hele, lav nogle langsgående tusch streger på akslen, og lad det tørre godt.

Så skubber du forsigtigt propellen ind på akslen, så den lige har lidt bid, og drejer den rundt, så skulle tusch stregerne gerne være ens slidt af, og ikke kun "træde" i den ene ende.



Vi prøver igen, i morgen --

Jeg venter på propellen i øjeblikket. Men de har haft den ødelagte til at måle efter, så tingene burde passe sammen.


Hvad er et hjem uden makrelguf?
Annonce

Lyt til Jens`s råd.

En konus holder absolut intet, hvis ikke vinklen er fuldstændig ens.Hvis den bare er drejet ud efterfølgende, kan der sagtens være vinkelfejl og da de kun har den gamle propel og ikke akseltappen til afprøvning, skulle det undre mig om den passer 100%.

Det som Subwoof kalder cylinderlås , er vel nok Loctite ( enslags lim som hærder i smalle sprækker)  Det kan med fordel bruges, hvis ikke vinklen er korrekt. Der findes forskellige typer afhængig af, hvad det skal holde og fælles for alle typerne er, at det igen kan adskilles, ved at opvarme til ca.150gr, så slipper limen .

Hilsen Johnny


Johnny cnc

Tak for det

Der er tale om en brugt propel som er boret ud fra den gamle, beskadigede. Det er et anerkendt firma der har lavet den for mig.

Helt ærligt, havde jeg nok monteret propellen uden at følge Jens' råd. Ikke fordi jeg ikke regnede det, men fordi jeg ikke ville ane, hvad jeg skulle stille op, hvis resultatet med tuschstregerne var dårligt. Så nu vil jeg gøre som I begge foreslår. (Locktite hvis nødv.) Men jeg vil jo ikke miste propellen, hvis konus ikke holder, da jeg har en endemøtrik låst med split, bare køre i "tomgang" hvilket jo kan være ubehageligt i en kritisk situation.

Jeg vender tilbage når jeg har fået propellen hjem og monteret.


Hvad er et hjem uden makrelguf?

Propel og aksel, kan med forsigtighed slibes sammen med fin ventilslibepasta, hvis de ikke passer 100% sammen.

Men metoden er jo en cowboy triks, den rigtige metode, er at tingene er drejet så det passer sammen.   


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis