død bærbar

Min morbrors gl. HP er gået død - model pavilion dv7 - skærmen er  sort og der kommer ikke billede til ekstern skærm via hdmi, så jeg formoder grafikkortet eller andet er defekt. Nogen siger, at pc lukker ned pga. manglende køling, noget som kan fikses hvis den adskilles og renses. ( det undlader jeg indtil videre )   Det kendte trick med total reset, batteriet ud og tappe det sidste strøm med on-knappen nede, er prøvet uden held. Er der noget håb for nyt liv og kan HD evt. udlæses ?

På forhånd tak

Vh. Carsten


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er et kendt problem på den model, det kan skyldes at en chip på grafikkortet har mistet forbindelsen til printpladen.

Jeg har selv sådan en HP pavalilion dv7, som lavede samme fejl.

Måske din skal have samme omgang ?

Efter at have kikket lidt youtube, fandt jeg ud af at chippen skal varmes op til godt 200gr c, og trykkes ned mod printet, der skal afdækkes med kraftig alu folie, så du ikke varmer andet op, jeg brugte en varmepistol.

Den kom til at virke perfekt igen, bruger den dog ikke mere, da jeg har fået en mere moderne bærbar.

det er ved at være nogle år siden, jeg lavede den, så kan ikke huske hvilken youtube film jeg brugte da jeg lavede den.

Ellers søg på "black screen problem on laptop HP Pavilion DV7"

ikke denne her men det ligner




Vi prøver igen, i morgen --

Ellers er det rimelig let at udtage hd og læse den. Jeg har et sæt med en strømforsyning og stik til både ide og sata. Hvis det har interesse kan jeg nok finde ud af hvor jeg købte sættet.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Har lavet samme fix med opvarmning af grafikchippen, der havde sluppet printet på min datters HP for vel 5 år siden. Det holdt bare ikke i længden. Da jeg havde gjort det en 2-3 på et år gange mistede jeg tålmodigheden og købte nyt. Og besluttede, aldrig mere HP - har ellers haft en del HP, men de har alle lidt af en eller anden skavank. Den med den "løsslupne" grafikchip var dog den værste fejl.

Det er en god sandsynlighed for at det er samme fejl på din morbrors.

Jeg fulgte også en Youtube vejledning dengang. Og kan huske, at hver gang jeg havde den skilt af, havde jeg skruer til overs, jeg ikke kunne huske, hvor sad.   Så tag evt. billeder under adskillelsen. 


Tak for alle svarene - har godt set de forskellige guides på tuben, men gider heller ikke bruge tid på ' hovsa løsninger '. Desværre røg mit HD stik ud sammen med den stationære, for et par år siden, så skal den udlæses er det nyt. ( måske prøver jeg varme, og redder den på den måde ) - ellers er det vel noget ala denne der kan bruges til udlæsning. https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/LogiLink-Adapter-USB-20-to-25-35/2202970

Ps. skal HD der udlæses jumpes anderledes, hvis den er primær ?


 

Nej, harddisken skal ikke jumpes på nogen måde, den tilsluttes bare det udstyr, du har vist. Udstyret tilsluttes en USB port, hvor den bare optræder som et drev, som du kan se indholdet af i stifinder.


fase
Annonce

https://www.proshop.dk/Harddisk-til...-B/2530746

hvis disken sidder i en ramme i maskinen skal denne afmonteres inden den sættes i det eksterne kabinet 

bruger selv samme kabinet til disk images kører usb 3 og sata6 på sata interface

sata kører ikke med jumpere da disken sidder på hver sin kanal, det var ide diske der kører med det master/slave/cable select

Jeg bruger et stik Sata til USB, et virker fortrinligt, og man kan læse alle filer.

https://www.dhgate.com/product/usb-3-0-to-2-5-sata-hard-drive-hd-data-line/424516578.html


Vi prøver igen, i morgen --

Super og tak for svar - dejligt der er god hjælp herinde..  


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis