Hvilken spots skal vi vælge

Hej,

Vi skal have installeret 5 spots i to børneværelser, dvs. 10 i alt.

Oprindeligt indhentede jeg tilbud, med udgangspunkt i at jeg selv indkøbte Nordtronic Low Profile Flexible. 

En af elektrikerne fraråder mig så at anvende dette spot, da han oplyser at hvis det springer, så skal hele spottet udskiftes af en elektriker. Han har derfor fremsendt et tilbud indeholdende Nordtronic Easy Install med udskiftelige osram-pærer (som er et væsentligt billigere spot).

Af 3 elektrikere er han den eneste som har nævnt det, men har han en pointe? Vil det være dumt at købe et spot hvor der ikke er mulighed for at udskifte pæren? 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Køb helt sikkert et spot, som der skal monteres en led Gu10 pære i. De findes i alverdens priser, lysstyrke osv, samt dem kan du nemt selv skifte. 


Mvh. Christian M
 

Jeg har opsat 71 stk. Af dem her hjemme hos os selv:

https://www.greenline.dk/k/belysning-lamper/indbygningsspot-downlights/indbygningsspot-230v/p/led-spot-philips-master-expertcolor-3-9w

De fungerer rigtig godt. Installationen går som en leg uden brug af værktøj. Der kan videresløjfes og har både gribe-arme med fjeder, samt at man med en skruetrækker også kan tilspænde yderligere med to ekstra gribe-arme. 

Philips Master Expert color giver i øvrigt at rigtigt behageligt lys (har dem i gylden 2700k). 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det kommer an på hvad "dumt" betyder.

Hvis lampen er billig og og forventer at kunne lyse i x antal timer, så kan det fra et økonomisk synspunkt måske være fint nok.

Men vil man bidrage til "smid-ud" kulturen...

En anden ting er hvor nem lampen er at udskifte frem for en pære.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Wezio skrev den 20-03-2019 19:42:20

Jeg har opsat 71 stk. Af dem her hjemme hos os selv:

https://www.greenline.dk/k/belysnin...color-3-9w

De fungerer rigtig godt. Installationen går som en leg uden brug af værktøj. Der kan videresløjfes og har både gribe-arme med fjeder, samt at man med en skruetrækker også kan tilspænde yderligere med to ekstra gribe-arme. 

Philips Master Expert color giver i øvrigt at rigtigt behageligt lys (har dem i gylden 2700k). 

 Vil gerne tilslutte mig. Vi har troldtex loft, og der er det virkelig godt, at der er de her 2 skruer, som aktiverer en modhage i hver side, som går ned og spænder mod troldtexen. Derudover havde de 2 fjedre til montering, som jeg pillede af og smed ud. På den måde kan man altid skrue lamperne løs igen, uden at ødelægge troldtex. 


Så har du troldtex, så gå efter dem med den smarte montering. 


Mvh. Christian M
 

Jeg er mere til at skifte pære end hele spottet. Nok mest fordi jeg ikke forstår at arbejde med strøm

Jeg har lige købt denne selv:

https://www.lampeguru.dk/nordtronic-low-indbygningsspot-quick-install.html


Hej,
Først får du min anbefaling og herefter min forklaring på dit spørgsmål i tilfælde af spottet springer (defekt/reklamation). Jeg har lænet mig op ad producentens manualer, beskrivelser samt læst guiden på led-spot-guiden.dk

Hvornår er Low Profile den rigtige løsning?

Begrundelsen for at vælge Nordtronic Low Profile Flexible spot skulle første og fremmest være fordi højden kun er 33mm (noget af elektronikken fra LED pæren er flyttet over i driverens printplade - den sorte boks/samledåse for at kunne skabe et LED spot med lav indbygningshøjde).

Så kort sagt har du pladsen i loftet til et eksempelvis 63mm højt spot hvor der kan komme en standard GU10 pære i vil jeg som de andre anbefale at gå for det, da det er en langt billigere løsning (ca. halv pris pr spot) og nemmere ift. at skifte pæren/lyskilden hvis den bliver defekt. Og ja LED lever ikke for evigt som producenterne opgiver dem til.

Du får mest for pengene ved at vælge Nordtronic Uni Install

Et foreslag til et spot kunne f.eks. værre Nordtronic Uni Install (afløseren til Nordtronic Quick Install) - se billede herunder. Du får samme udseende (bøjlen til at holde pæren på plads er skjult) og kvalitet som Low profile, men du kan til gengæld anvende en af de mange GU10 pærer på markedet som er nem og billig at anskaffe (pris område afhængig kvalitet 29-69 kr på nettet)
Kilde: led-spot-guiden.dk

Udskiftning ved reklamation på Low Profile spot

Står du med et Low Profile spot hvor pæren er sprunget kan det enten skyldes en defekt i pæren eller i selve driveren (den sorte boks som også indeholder noget af pærens elektronik). Pæren kan du selv skifte - se producentens installationsvejledning for Flexible billede 9 og 10 - det giver en indikation af hvordan du kan tage fronten med pæren af:
https://nordtronic.dk/images/Manual_LowProfileFlexible_3501_3529.pdf

Men er det driveren der er stået af skal du have besøg af din installatør da du ikke selv må skifte boksen - så ja din elektriker har delvis ret.

Producenten yder 5 års garanti på Low Profile og vil i den forbindelse kunne tilbyde dig enten at sende en ny pære eller driver som tilsendes hjem til dig på garantien hvis du selv har købt spottet på nettet.

Udskiftning ved reklamation på
Uni Install spot
Har du derimod en defekt GU10 LED pære i Uni Install spot er det blot at få pæren skiftet ud (evt. på reklamationsretten). Udskiftning sker ved blot at kippe spot, hive fronten ned, dreje GU10 pæren af, fjern pæren fra bøjlen og sæt ny pære på og så bare i baglæns rækkefølge.

Håber ovenstående info er brugbart eller er der mere nyttig info at hente på led-spot-guiden.dk og producentens hjemmeside Nordtronic.dk. 
Ville ikke gå efter low profil med mindre det er strengt nødvendigt. Det er selvsalgt mere kompakt og derved besværligere at håntere. og da slet ikke vis lyskilden ikke kan skiftes. Skal det dog være så mener jeg den kan skiftes på disse, men er ikke 100%.
https://detled.dk/led-downlight-saet/1637-d5-dimtone-led-spot-230v-65w-350lm-ra95-i-borstet-5714255000207.html?search_query=d5&results=32

personligt ville jeg finde en med gribbearme, og lyskilde GU10 med spredningsvinkel på 60°
har selv været glad for denne:
https://detled.dk/indbygningsspot/1269-hilux-d10-indbygningsspot-65mm-230v-gu10-hvid-5714255000924.html?search_query=d10&results=67
Det første spot du henviser til har lige som Low Profile en specialpære som kan udskiftes, men som er svær og dyr at tilkøbe som reservedel (der er 5 års garanti på begge produkter). Low Profile pæren har en sokkeltype der hedder G5,3🤷‍♂️.

Dit andet foreslag er jeg helt enig med dig i🙂. Kan se dit foreslag ligner Nordtronics udgave som hedder Uni Install med typenummer 1221. Jeg har købt mine hos Wattoo og vores el-installatør anbefaler dem. Købte dem til 95 kr stykket, link: Nordtronic Uni Install (typenummer 1221) -
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis