Høvle 1cm af terrassebræt

jeg har aldrig brugt en el høvl, men tænker man måske kan bruge det til min udfordring..

Jeg har behov for at få gjort 1 terrassebræt (27mmx145mm) ca. 1 cm lavere. altså højde på brættet skal ned i noget der hedder 17mm... kan man til dette bare købe en billig elhøvl i byggemarked og så høvle, af flere omgange for at få 1cm af.?



16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det kan du godt, men skal tykkelsen være rimelig nøjagtig, og det skal være helt plant, bliver det nok ikke helt så nemt.

Jeg vil anbefale at du spørge hos den lokale tømre/snedker om de ikke kan klare det for dig, det burde ikke koste alverden.


Vi prøver igen, i morgen --

Ok jeg hører den lokale trælast ad om de kan hjælpe som det første, og ellers en el høvl  ,- det er til sidebeklædning på min terrasse, mine mgl. evner har ført til at overhænget på terrassebrædderne ikke er 27mm hele vejen, og vil gerne have dem til at gå henover sidebeklædning.

Ok. Jeg ville dog til enhver tid foretrække ikke at have overhæng - at have sidebeklædningen til at dække terrassebrædderne - navnligt hvis det er mod endetræet. MEn det hjælper dig sikkert ikke nu.


Mvh Troels

hvorfor ville du ikke lave overhænget? Hvis jeg droppe det så har jeg sådan set ikke behov for at skulle høvle på sidebeklædning, så passer det nemlig fint.. 

Annonce

Så slipper du for at have udsat endetræ der splintrer, som trædeflade.  Et langsliggende brædt er langt stærkere og kan skiftes nemt.


Mvh Troels

Er det nødvenligt at høvle hele brættet?

Hvis det bare er nogle få steder hvor det støder på, kan du save riller på 10mm, og bruge et stemmejern til fjerne træet. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Klamp!

Hvis det skal være pænt og holdbart, så skæres terrassebrædderne så de flugter med sidespæret. Som udvendig beklædning kommer et vandret bræt som stikker en halv cm op over brædderne. Så er endetræet beskyttet og du har en holdbar terrasse.


Jeg tror altså, at et billede ville være godt her..  jeg ser i hvert fald flere forskellige scenarier - som forklaringer er :-(

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ift. Høvling af brættet er jeg afklaret. Det klares enten ved hjælp af lokal trælast/tømrer, eller en el høvl..

Det nye er om man bør lade sidebrættet gå op og afdække alle bræddeenderne i hver side.. jeg havde oprindelig tænkt at sidebrættet skulle Monteres lige under endebrædderne og flugte med dem. Og da mine brædder ikke alle viste sig at være netop lige lange så har jeg en situation hvor de mindste brædder kun stikker knap2cm ud over yderste spær/rem og derfor passede mit 27mm terrassebræt ikke så det flugtede længere.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis