Opstigende vand i garage mod sokkel på hus

Der pipler vand frem mellem soklen fra huset og gulvet i garagen. Hvad gør jeg?

For 2 år siden fik jeg lavet en garage op ad huset. Garagen står 1 meter lavere end huset, og huset skulle derfor understøbes langs den gavl hvor hus og garage møder hinanden. Lavet beregninger, støbt i sektioner af entreprenør efter kunstens regler. 

Garagens ene indervæg er således ydermuren på huset, og eftersom garagen står lavere er den rå betonsokkel også fri set inde fra garagen (der er stadig 1 meter beton herunder). Entreprenøren siger der kan være svindrevner, særligt når det er lavet i sektioner, og grundet den meget vand den seneste uge, nok også årsagen til at vandet nu har fundet vej ind i garagen.

Har nu fået osb-pladerne af så jeg rigtig kan se hvad der sker derinde:
https://vimeo.com/325202588/6c50f16d22


Har tilkaldt en murer, i håb om at der er noget murerkemi, der vil kunne holde fugten ude af garagen og inde i soklen, men kunne være I også havde nogle gode ideer.



Mvh
Peter




Peter
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så din garage er gravet ind i terrænet eller hvordan? Det lyder som om det er noget overfladevand der løber ned langs sokkelen og kan komme ind der. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nu siger du at garagen ligger en meter lavere - vil det sige at du reelt har sænket grunden en meter da du lavede garagen?

Det kan godt være det der giver problemer - efter så meget regn kan grundvandsstanden godt være en del højere end normal og hvis du så har en bygning under grundvandsniveau ja så presser vandet sig ind (Det kræver faktisk en del tryk at presser sig igennem muren, men det kan godt lade sig gøre). 

Du kan godt fikse det med en række specialmørtler der spærre for vandet, men du må nok forvente at det skal på i et ret stort område (altså både ud på gulvet og op af væggen) for at det virker. Derefter vil vandet iøvrigt stadig være der og kan nedbryde den sokkel lidt hurtigere end normalt...

Den gode løsning var selvfølgelig at der var blevet lagt et drænrør før du byggede garagen, men det er lidt sent nu medmindre du har lyst til at hugge gulvet op


Ask

Jeg havde i weekenden grundvand op over sokkel og ind iværkstedet. Får drænet i denne uge. Æv! 


 

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Hus og garage ligger begge på en relativt skrående grund, med huset placeret højst. 

Tænker måske sandpuden huset står på er godt mættet af vand, og vandet derfor nu har fundet nye veje ud grundet trykket fra huset = ind i garagen ud af en svindrevne i betonen eller lignende. Er overbevist om vandet kommer nedefra og kommer ikke ind "over" soklen. 

Mht. at nedbryde soklen, så er det den samme sokkel som står i jorden på de øvrige 3 kanter om huset, så de burde vel have samme levetid som den fritlagte sokkel indenfor i garagen tænker jeg? 

Entreprenøren nævnte i telefonen da jeg ringede for at høre hvad det nu var for noget at man nogen gange lavede indskudte dræn, under bygninger, men det havde de desværre ikke valgt eller tilbudt da garagen blev bygget. Er hverken bygningskonstruktør eller entreprenør, men nogen gange syntes jeg håndværkerne tager sig nogle friheder til at vi menige gds'er ved ligeså meget som dem :-) 

Vandet kommer frem i "samlingen" mellem husets ydre sokkel. Den i den grove beton, der er hældt i jorden ved opførering af huset, der nu vender ind i garagen. Efter oprydning og udtørring kan jeg se det passer med de steder hvor betonen måske er svundet lidt, kommer vandet frem.

Hugge gulvet op vil jeg godt nok være ked af, men nu får jeg lidt viden og input til muligheder, så må jeg afveje ulemper/fordele og pris. Hvis der findes et produkt, der kan forsegle/lukke de åbninger i samlingen mellem den grove sokkelbeton og betongulvet i garagen, og på den måde holde vandet ude af garagen, så er jeg meget tilfreds. 


Jeg har prøvet at lave en grov fortegnet skitse hvordan hus og garage ligger i forhold til hinanden, set fra vejen af. Håber det giver lidt bedre syn for sagen :-) 


Og billede udefra


Peter
Annonce
stankel skrev den 20-03-2019 07:37:08

Sokkel stop er en god ide læs om det her. https://www.skbmurer.dk/goer-det-selv/

 Sokkelstop er ærlig talt en ret dårlig ide i det her tilfælde. For produktet er lavet til at standsende opstigende fugt ikke rindende vand. Når der kommer klart vand ud er der tale om langt større tryk end ved fugt og et produkt som sokkelstop vil være fuldstændigt utilstrækkeligt 


Ask

Baseret på dit billede ville jeg tænkte i 2 løsninger

1) Den "kemiske"

Jeg har lavet noget lignende i et rum i min kælder. Her var modellen følgende

  1. skære/hugge ind rille på 3-5 cm bredde og dybde hele vejen i kanten af rummet. Tricket er at netop den støbesamling du har der mellem gammel sokkel/nyt gulv samt understøbning er et kritisk punkt og de kan nemt være lidt "utætte". Ved at lave en ny støbning forstærker man punktet så at sige.
  2. Rillen fyldes med noget vandtæt fx skalflex sokkelpuds vandtæt eller lignende produkt
  3. Et passende område ud på gulvet og op af væggen (samt selvfølgelig henover rillen) behandles med et vandspærrende produkt fx vandet bb 75, skalflex multitæt eller lignende
  4. Afhængigt af ønske til finish pudses/støbes der ovenpå

Du kunne jo evt. starte med at lave rillen også istedet for sokkelpuds fylde den direkte med vandet eller multitæt. Den slags er dog ikke helt billigt

2) Boret dræn

Du kan jo spørge på pris på en såkaldt styret boring hos en lokal entreprenør (du skal finde en som har ekspertise i den slags). Der laver de et hul foran garagen og borer derfra en "tunnel" hvor der føres et drænrør ind som så kan kobles på kloaken. 

I forhold til den entreprenør som har lavet garagen så syntes jeg ikke det er fair at skyde skylden rent på ham - når man ikke kender jordbundsforholdene på en grund er det meget svært at vurderer om der er brug for indskudt dræn eller ej 


Ask

Tror måske ikke din tagbrønd er tæt . Det kan godt være trykvand fra den bakke du bor på og vil i så fald kunne afhjælpes ved at dræne omkring dit hus desværre hele huset hvilket er dyrt. Man må kunne bore et dræn under huset på tværs og sætte det til din regnvands ledning. Kan evt laves som en styret underboring. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg ville overveje skære en rille i samlingen og så pakke den med Vandex plug.

Hvis du er i København på et tidspunkt? Så har jeg en halv spand stående jeg gerne donerer til forsøget. Har selv brugt den til at tætne støbeskel med i kælder.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis