Kabel direkte til automatsikring

Jeg kender reglerne med 1,5mm2 kvadrat til 13A og 2,5mm2 til 16A automatsikringer.

Betyder det så at jeg skal kende kabel kvadratet på en udvendig dykpumpe, der forbindes direkte til gruppetavlen - med sin egen 10A automatsikring?


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er vist ikke helt lovligt , et gummikabel tilsluttet direkte i en hovedafbryder....


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

De 1,5 mm2 gælder kun for fast installations kabel. Du har jo ofte 0,75 mm2 til f.eks. en loft lampe, hvor der kan sidde 13 A foran. Så den bevægelige kabel må gerne være mindre end 1,5 mm2

Er det den originale kabel kan du roligt tilslutte som du skriver.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som jeg læser dit svar , så må man godt springe den faste installation over og tilslutte brugsgenstande direkte i en hovedafbryder  , det vil altså sige at hvis vaskemaskinen tørretumleren og skabsfryseren står i samme rum som tavlen med gruppeafbrydere så behøver man ikke at lave en fast installation , den springer man over , da men  bare kan tilslutte  direkte på hovedafbrydere ….. er det rigtigt forstået...…...


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Nej, ingen løse ledninger ind i din tavle. Der skal føres fast installation ud i en tilslutningsdåse eller afbryder. Kobler du til i en tilslutningsdåse eller fast afbryder, skal du huske aflastning af tilslutningskablet til din brugsgenstand.


Søren O
Annonce

Søren.    vi er enige ....   


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg skriver ikke noget om direkte montering  Tråd starter præciserer lige før i sit svar kl 20,59 Citat. 

installationskabel til brønden + samledåse?

Det kan da ikke misforstås. Undtagen hvis man har en meget stor vilje til det. Jeg tror det var Karl Smart der fik den drejet derhen først.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan nu ikke se hvorfor Karl Smart skal hænges ud her , han skriver jo at gummikabler i gruppeafbryder er sikkert ulovligt , noget som du Erik giver grønt lys for , og du kan umuligt have læst trådstarters indlæg kl. 20,59 , før du skriver ...Er det den originale kabel kan du roligt tilslutte som du skriver. al så i hovedafbryderen og det er kl 21,02 ,  da der er en vis forsinkelse før man kan læse opslag ca 3-4 min.........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Paddington skrev den 18-03-2019 20:59:18

installationskabel til brønden + samledåse? 

 

ev elmand skrev den 18-03-2019 21:02:54

De 1,5 mm2 gælder kun for fast installations kabel. Du har jo ofte 0,75 mm2 til f.eks. en loft lampe, hvor der kan sidde 13 A foran. Så den bevægelige kabel må gerne være mindre end 1,5 mm2

Er det den originale kabel kan du roligt tilslutte som du skriver.


Det var jo denne her elmand svarede på, synes ikke der er så meget at være i tvivl om.

Altsår 1,5mm2 fast installationskabel fra automatsikring og ud i brønd, som afsluttes i en samledåse, og her tilsluttes pumpens gummikabel..

 


Vi prøver igen, i morgen --

Svend Høst: Hvor ser du noget  mit svar om at det skal tilsluttes direkte? Gerne citat

 Man skal være en mester i misforståelsens kunst for at kunne klare det.

 Der er ingen der bliver hængt ud, blot en konstatering af hvorfra denne " direkte tilslutning " kommer fra. 

Naturligvis kan man skrive så kort på 2 minutter.  Denne "forsinkelse" du nu skriver om gælder vel begge indlæg.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis