Western red cedar (cedertræ)

Er det lovligt ( evt. forbundet med sundhedsrisiko ) at anvende cedertræ indendørs ( vægbeklædning ), skal træet behandles med en anden olie end ved udendørs brug for at fremme den "varme glød".
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den olie du anvender skal være egnet til brug inden dørs.... Tyndt svar, men der er jo mange olier og farve handleren ved sikkert en masse om den enkelte oie og hvorvidt den er egnet til brug indendørs.
Jeg usker et eller andet med at en udendørs olie engang i 70-80'erne var anbefalet til brug indedørs også, det gav store skader for dem der havde anvendt olien indedørs.. Så vær lidt forsigtig i olie valget - hellere betale med nogle kroner end med helbredet...

Njord

MVH Njord
Jeg har slået "Western Red Cedar" op i min træhåndbog. Ud fra denne bog skulle der ikke være noget til hindring for at anvende denne træsort indendørs.

Noget helt andet er, at du nok bør tænke dig om en ekstra gang. For det er jo en kendsgerning, at netop cedertræ har en skarp og krydret lugt. Personlig ville jeg ikke beklæde større vægflader med denne træsort indendørs.

Oliebehandling:
Her er "njord" inde på noget, hvor det kan gå rigtig galt, hvis der anvendes en
forkert olie. Mon ikke han tænker på Rentolin? Dette produkt var for nogle år siden, meget omtalt i dagspressen fordi det gav så dårligt et indeklima, at nogle mennesker blev syge af det. Det er *kun*
beregnet til udendørs brug.

I byggemarkederne kan der fås noget, som kaldes træolie. Vær opmærksom på, at olien skal være uden fungicider - uanset hvad der bliver sagt af sælgeren. Fungicider er svampedræbende stoffer, som ikke har noget at gøre indendørs. Jeg advarer bare fordi, ordet træolie lyder som noget, man bare kan smøre på alle vegne. Det kan man dog, retfærdigvis, ved enkelte af produkterne.

Hvis du nu *vil* oliebehandle, så er der jo den Leth'ske metode: Linoliebehandling. Jeg synes nu ikke, det er så godt på store vægflader. Men det kunne da være en mulighed.

Venlig hilsen
SEB

Jeg har hørt at man må ikke bruge linolie indendørs da det afgiver giftige dampe
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Western Ceder har ikke noget med Cedertræ at gøre, det er derimod en Thujaart.
I øvrigt har vi i lang tid brugt linolie blandet med lugtfri terpentin til indendørs behandling af vore trægulve. Selvfølgelig lufter vi ud bagefter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det var dog sørens, linolie er da udtræk fra hør planten se http://www.linolie.dk og man kan bruge det til madlavning, så om det afgiver giftige dampe, jo måske, men jeg tror det ikke.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Jeg er sløjdlærer og der er meget strenge krav til, hvilke overfladebehandlinger, vi må bruge, når der er elever tilstede. Linolie er IKKE på listen over midler, som er forbudte. Så jeg er lidt uforstående overfor snakken om giftige dampe, især når der er tale om en naturlig olie.
Jeg vil i øvrigt også være tilbageholdende med at bruge Red Cedar på større flader indendørs - den har en kraftig duft, som man bliver lidt ør i hovedet af.
Men køber man en Linolie fra eks. Borup kemi kan man vel regne med at det eneste der er tilsat er en flaske der omslutter olien og et låg der holder olien tilbage når flasken holdes på hovedet. smile det er der vel intet giftigt i.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis