50 Hz køleskab på 60 Hz net?

Jeg sejler på et skib, hvor forsyningen er 220V / 60 Hz.

Hvad vil der ske, hvis man tilslutter et (kvalitets-) køleskab, der er designet til 230V / 50Hz?

Jeg er med på, at kompressorens ydelse vil stige pga. øget omdrejningstal, men er det så meget at andre komponenter, f.eks. motoren brænder af?

Findes der køleskabe - gerne med glaslåge - til salg i DK, der kan tilsluttes 60Hz?

Vh Dannie


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Næsten alt elektronik kan klare begge dele.

Kompressor vil køre en smule hurtigere. Sådan en er ikke særlig følsom, da det er en motor, så det sker der ikke noget ved. Tilgengæld er spændingen så en smule lavere end vi har i land. Mon ikke det går nogenlunde op så den afsatte effekt forbliver omkring det samme.


Elektronikteknikeren

Hej Larsen og Gregersen

Mange tak for svarene. Jeg tror heller ikke elektronikken bliver et problem, da det jo er temmelig begrænset, hvad der er af den slags i et køleskab.

Mht. motoren kan jeg ikke regne ud, hvor meget ekstra varme, der bliver afsat i den, når omdrejningstallet bliver hævet med noget der ligner 20 procent. Det er rigtigt, som du skriver, Gregersen, at den lidt lavere spænding vil give en lavere strøm, men om det vil kompensere tilstrækkeligt...?

Bør vi investere i en frekvensomformer, bare for en sikkerhedsnåls skyld? Køleskabet, jeg har bestilt (men ikke fået leveret herude endnu) koster DKK 4100 u/moms og en omformer, der kan give  de 60 Hz kan man vel få for halvanden tusse. Alternativet er et marinekøleskab beregnet til brug om bord og her er prisen meget, meget højere.



Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Giv lige et link til det køleskab

Her er det:

http://www.lomax.dk/koekken-og-catering/koekkenmaskiner-og-hvidevarer/hvidevarer/koeleskabe-153/scandomestic-sc-209hd-displaykoeleskab-185-liter-70018240/


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Annonce

Bare sæt skidtet i stik kontakten uden omformer, tvivlsomt om der sker noget.

Jeg ville også give det et forsøg. Hvis det lyder normalt og ikke trækker mere strøm end hvad der står på typepladen er det fint.


Elektronikteknikeren

Tak igen

Jeg hælder til forslaget om at tilslutte det og måle strømmen. Er den for høj, må vi købe en frekvensomformer.


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Køleskabet er nu monteret og tilsluttet og kører fint på 2. måned.

Tak for hjælpen.



Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Super. Og tak for feedback på dit oprindelige spørgsmål, det er det der giver os alle viden. 


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis