Udveksling af spær ved trappe

Hej. 


Jeg skal forsøge at forklare mit spørgsmål på bedste vis. 


Er ved renovering af gammelt hus fra 1900 (byhus / rækkehus på 3. etager, stue 1. 2.)

I den forbindelse er jeg nået til loft ved trappen mellem 1. og 2. sal, her ligger en spær/udveksling på tværs ca. 80-90cm mellem de 2 spær der skulle ha været hvis ikke der var trappe. Problemet er, at denne bjælke/udveksling ligger sådan, at man skal bukke sig, hvis man går op ad trappen, så jeg vil gerne lave udveksling, således jeg kan gøre trappehullet blot 20cm længere. 


Hvordan gøres dette? og ønsker i billeder?

alle gode råd og guides modtages med kyshånd :) 


Mvh Kåre

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et billede vil være rigtig fint.


Søren O

Udveksling skal jo " bare " flyttes længere frem /tilbage. Når jeg skriver bare i " " så er det fordi det involverer både op brydning + rep af gulv over og det samme ved loft under. 

Du skal nødvendigvis have af noget af alle 3 spær frilagt så der kan skrues f.eks. sømbeslag på.  Både de 2 som skal bære og den i midten som skal støttes. Det er som regel ikke de store kræfter der er på spil hvis du da ikke har noget tungt der skal bæres på den afkortede spær. Træk ud af skal det naturligvis kunne holde til.  Men er du i gang med at renovere under så er det da rette tid at få det lavet 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Begge

Tak for svar. ligger et billed op i morgen.  Erik alle spær i området er helt blotlagt, ser du på billed i morgen, håber I vil guide lidt derudfra så. Tak og god aften


Mvh Kåre

Hermed billeder både oppefra og nedefra.


Den udveksling på tværs vil jeg gerne flytte ca 20-30cm bagud så jeg får større hul ved trappen. Udvekslingen ligger på muren til venstre og holder kun den “tynde” spær til venstre. På anden side af muren er den tykke spær ala den til højre. I spæren der ligger op ad muren til venstre og den store spær til højre sidder udvekslingen med tap samling. 

Kan jeg, skære med bajonetsav, ned igennem tap samlingen, så jeg fjerner tappen, derefter understøtte den ene smalle spær, herefter skære 30 cm af den også samle det hele med vinkelbeslag, eller vil det slet ikke holde? 

Den smalle spær tror jeg blot er lavet for, at holde loftet, men tager jeg fejl her?

Håber I vil hjælpe 🙏🏼😊


Mvh Kåre

Det er korrekt fremgangs måde. Du har ret i at udveksling kun holder den smalle regler og at denne kun er for at holde loftet. 

Du kan save tappen over med bajonetsav eller fuksvans. Der er ikke det store det skal holde, så passende vinkelbeslag vil sagtens kunnen holde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej Erik.

Tusind tak for svar. 


Når du siger passende vinkelbeslag har du så nogen størrelse der vil være bedst? 

Tør man spørge hvad du laver til daglig, siden du ved sådan noget?


Mvh Kåre

Det kunne være sådan nogle. f.eks. 2 i hver side eller fra en anden leverandør ( 2 over hinanden på bagsiden så de ikke generer beklædning)

samt en på hver side af den tynde regler. Så kan du bruge 6 stk skruer pr. flap ca. 5 x 40 mm

Nu er jeg faktisk Ph.d. ( Pensionist hele dagen ) Men ellers elinstallatør. Jeg har dog renoveret mange huse og så får man noget erfaring. Jeg er lige gået i gang med renovering af et hus til min datter og svigersøn. Det skulle være overetagen alene med værelser og bad. Men jeg driller dem lidt med at det sikkert kun er hundehuset der ikke berøres.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hjælpen Erik. 


Haha pH.d den var ny 😂 men glad for du lige delte erfaringen, er selv elektriker, og synes også jeg er okay alt mulig mand, men lige her kom jeg til kort, så dejligt med en guidning😊 får det fikset i weekenden. 

Gulvet ovenpå kommer jo sådan set også til at blive båret af se kraftige spær, så tænker dobbelt vinkler nok skal klare det også 😊


Endnu engang tak for hjælpen, kommer Du til Fredericia en dag, så giver jeg en fyraftensøl 👍🏼


Mvh Kåre

Nu er det ikke sådan at min eller andres mening her på siden er eksakt viden, da jeg kun har din historie og billeder at tage det fra. Det er forslag som du selv må afveje og mærke efter om det er stærk nok. 

Den med pH.d er faktisk tyvestjålet fra en anden af de garvede her på siden, men siden er netop til erfarings deling.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis