Behandling af væg i soveværelse

Hej alle


Vi er i andelsboligforeningen igang med at få skiftet vand/afløbsrør, og i den sammenhæng vil vi ordne væggen i vores badeværelse. Der skal skiftes vask og laves væghængt toilet i samme anledning. 

Jeg har pillet al filt ned på den ene væg fordi det var virkelig dårlig udført og ujævnt. 

Jeg har ikke prøvet sådan noget før, men hvilken proces bør vi bruge for at får det i orden? Spartel, vådrumsmembran, filt og maling?


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal pudses op først, så det er jævnt. Det kræver at alt løst puds bliver banket ned. Når væggen er nogenlunde jævn skal der vådrumsmembran på. 

Afhængigt af rummets størrelse, er det hele vejen op ad væggen, da man i et lille badeværelse betragter hele rummet såm våde zoner. 

Det skulle nok være muligt at spartle ovenpå membranen med vådrumsspartel, men jeg havde nu nok valgt fliser hele vejen rundt og op, da de ikke er så sarte som filt

Så banke løst puds af, købe noget universalmørtel, pudse, slibe, vådrumsrembran og klar til spartel og herefter filt og maling? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kan godt bruge universalmørtel til at pudse med, men du får et pænere resultat med pudsemørtel, da kornene er knap så grove, og du undgår striber fra sten der følger med pudsebrættet. Jeg er blevet ret glad for RAW mørtel fra Stark til de her mindre opgaver (sælges i 25 kg sække). 

Du kan dog ikke slibe puds, det skulle jo gerne blive glat når du pudser med pudsebrættet. Dernæst vådrumsmembran (jeg er ikke helt inde i reglerne omkring denne, ej heller udførelse), jeg havde fået en murer til at lave denne. 

Mht. spartel ovenpå, så skal du bruge vådrumsspartel, og når du sliber denne, så pas på ikke at slibe for dybt, så du beskadiger membranen 

Da der var filt på væggene før har der nok ikke været vådrumsmembran før. Du skal bare give væggene to gange vådrumsspartel, slibe, grunde, pletspartle, og sætte filt op. Hvis det skal være helt efter bogen skal der nok være fliser hele vejen rundt på væggene.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Kaempekran skrev den 18-03-2019 23:28:20

Da der var filt på væggene før har der nok ikke været vådrumsmembran før. Du skal bare give væggene to gange vådrumsspartel, slibe, grunde, pletspartle, og sætte filt op. Hvis det skal være helt efter bogen skal der nok være fliser hele vejen rundt på væggene.

 Nej, men der er jo ingen grund til at "gøre som i gamle dage", når man nu er blevet klogere, samt har fået muligheden for at lave det som man ville gøre i dag. 

Selvfølgelig afhænger rummets størrelse også af hvor der skal være vådrumsmembran, det må Jannickr svare på eller slå op. Ud fra billedet ser rummet forholdsvis lille ud, og i rum på under 3,5 m2 (mener jeg lige på stående fod), betragtes hele rummet (inkl. vægge) som vådzone. Desuden skal området udenfor bruseren (50 cm) betragtes som vådzone. 

Jeg vil ikke mene det er godt nok at spartle og filte. Jeg er dog enig i at fliser er en god løsning, men ovenpå en membran 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
renepaulsen skrev den 19-03-2019 00:17:26

 Nej, men der er jo ingen grund til at "gøre som i gamle dage", når man nu er blevet klogere, samt har fået muligheden for at lave det som man ville gøre i dag. 

Selvfølgelig afhænger rummets størrelse også af hvor der skal være vådrumsmembran, det må Jannickr svare på eller slå op. Ud fra billedet ser rummet forholdsvis lille ud, og i rum på under 3,5 m2 (mener jeg lige på stående fod), betragtes hele rummet (inkl. vægge) som vådzone. Desuden skal området udenfor bruseren (50 cm) betragtes som vådzone. 

Jeg vil ikke mene det er godt nok at spartle og filte. Jeg er dog enig i at fliser er en god løsning, men ovenpå en membran 

 Det er fuldstændig op til OP selv hvad han gør men i dag er det at lægge en vådrumsmembran uden at sætte fliser eller vinyl op lige så forkert som at undlade en vådrumsmembran.

Igen efter bogen skulle man påføre fugtspærre, vådrumsmembran og tætningsbånd i hjørner og så fliser eller andet godkendt vådrumssystem.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Badeværelset er 2 m2, så skal man gøre det korrekt skal det hele beklædes med fliser eller vinyl som jeg har forstået det. 

Vi har snakket om det, og vi tænker vi gerne vil sætte fliser op på den væg vi har pillet filten ad. Så må den modsatte væg vente til en anden gang. L

Så hvad er den korrekte proces for væggen? Puds for at jævne væggen, smørre vådrumsmembran på, fliser?

Bank læst puds af, reparer pudsen, vådrumsmembran, fliser. 

Overvej om du vil gøre noget i forhold til strøm eller VVS forhold nu du er i gang. Det skal selvfølgelig gøres inden du pudser. 

Hvorfor kun fliser på den ene væg? Det er klart lettest at lave i en arbejdsgang 

renepaulsen skrev den 19-03-2019 07:53:19

Bank læst puds af, reparer pudsen, vådrumsmembran, fliser. 

Overvej om du vil gøre noget i forhold til strøm eller VVS forhold nu du er i gang. Det skal selvfølgelig gøres inden du pudser. 

Hvorfor kun fliser på den ene væg? Det er klart lettest at lave i en arbejdsgang 

 Tak  😊

Det er boligforeningens projekt med nye vand/afløbsrør i blokken, og egentligt ville vi ikke gøre noget ved badeværelset, men så besluttede vi, vi gerne vil have ny vask og væghængt toilet. Så ordner vi væggen som toilettet skal sidde på. 

Vi påtænker at skulle flytte indenfor 3-4 år formentlig. Så vi vil ikke hælde alt for mange penge i lejligheden. 


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også