Montage af emhætte

Jeg skal have boret et hul i væggen til vores emhætte. Jeg er dog i tvivl om hvad jeg skal gøre med dette overgangsstykke til røret. Min plan var at lave emhætten med udtræk bagud, hvor vi har den eksterne motor siddende (i garagen). Dog ser det ud til at blive en udfordring med dette overgangsstykke. Hvad vil I anbefale mig at gøre? I stedet for blot at bore et hul på Ø152 mm, så skære ud i væggen så der er plads til hele overgangsstykket? 

Eller blot bore hullet til røret, og så fuge indvendigt i emhætten? 

Min plan var at bruge 150 mm alurør 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du er i gang med at hugge i væggen, så er der stort set ikke forskel på om du skal hugge meget eller lidt mere end meget. 

Der er ikke særligt meget forskel på om der skal hugges ud til hee ovegangs stykket når du er  i gang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

At bruge de originale dele kan vel aldrig være forkert. Husk at isolere rør og motor ude i garage, da jeg formoder at der kan være koldt om vinteren og derfor danne kondens i røret. Har røret konstant fald udefter så betyder det ikke noget med kondens.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hjælpen indtil videre. 

Nu kommer den del der for mig er den mest tricky. Jeg vil gerne benytte den her ældre ubrugte aftrækskanal af eternit(?). Det lader til at den udvendigt måler 160x120 mm. Hvis vi antager en vægtykkelse på. 5 mm, svarer det til at aftrækket har en diameter på 165 cm2, og et 150 mm aluflexrør har et areal på 176 cm2. Vil jeg få problemer ved at gå til et rør der er en smule mindre? Den samlede rørlængde på afgangssiden bliver ca. 2 - 2,5 meter. 

Både rør+motor skal isoleres, motoren er en EX 1400 fra Silverline 


Det rør er udmærket til formålet. Selv om den har lidt mindre areal end aluflex så har den mindre modstand. Det er på grund af at den i modsætning til flexrør er glat inden i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Genialt, tak for hjælpen!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis