Ny lampefatning med afbryder i bordlampe

Hej 

Jeg har købt denne lampefatning 

https://www.biltema.dk/byggeri/elinstallationer/lampeudtag/lampeholder-e27-2000019531

Har skruet skidtet sammen før montering - bare for at se, hvordan det skulle fungere,   og kan nu ikke få skidtet fra hinanden igen. På You Tube har jeg set en vejledning til en anden model og her er der en plade indvendig, der skal trykkes ned, så man igen kan skrue toppen af. Sådan en plade er der ikke i min afbryder, men et eller andet holder fast, så jeg ikke kan skrue tingene fra hinanden igen. Øv

Der der nogen, der ved, hvor jeg evt. skal trykke?

Ingeborg


Når lysten driver værket
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er en kontrasikring i som du skal finde. Ligesom i den video du har kigget i. Den er der et sted, men ser ikke nødvendigvis ud som i videoen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej..... her er et par billeder af fatning og indmad. Jeg tænker om det slet ikke kan remonteres? Er det ikke ulovligt bare at sælge sådanne stumper løs i en pose uden form for vejledning eller deklaration? Det er jo trods alt en ting, der kan koste livet ved forkert montering. 


Når lysten driver værket

Prøv at trykke stille ned på den lille messing flig der er til venstre på dit billede, med en skruetrækker, samtidigt med at du drejer fatningen fra hinanden.
Der sidder som regel en lille tap som den skal forbi, så du skal holde den nede et par omgange mens du drejer.
Det er lidt bøvlet, fordi man nogle gange skal bruge 3 hænder, men det kan lade sig gøre   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 17-03-2019 14:04:15

Prøv at trykke stille ned på den lille messing flig der er til venstre på dit billede, med en skruetrækker, samtidigt med at du drejer fatningen fra hinanden.
Der sidder som regel en lille tap som den skal forbi, så du skal holde den nede et par omgange mens du drejer.
Det er lidt bøvlet, fordi man nogle gange skal bruge 3 hænder, men det kan lade sig gøre   

Præcis!

Og lad være med at hyle, sådan har fatninger været de sidste 40 år eller længere.

Fidusen er, at man ikke skruer fatningen fra hinanden når pæren skrues ud.


Annonce

Den lille tap til venstre kan faktisk skydes frem mod midten..... dog uden at  fatningen kan drejes. 

Jeg har iøvrigt læst så meget på nettet at der også findes fatninger, som ikke kan demonteres. Er det mon sådan en jeg har købt? I så fald burde der være en vejledning med som fortæller at det forholder sig sådan.

  


Når lysten driver værket

Jeg har ikke mødt fatninger der kan samles og så ikke kan adskilles igen. Der er nok ikke anden vej end du må købe en ny, og så lade være med at samle den inden du har monteret ledninger. Men inden du sætter dig i yderligere udgifter så prøv lige et skud mere.

Den du drejer imod midten er den der giver forbindelse til ydersiden af pærens sokkel. Jeg synes at kunne ane en lille flig på bundkontakt forbindelsen. Altså helt ude i siden. Men du skal have skruetrækker i munden medens der trykkes så begge hænder er fri til at dreje.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når du samler den, så husk at fasen skal monteres i midten af fatningen.

Ok og tak for svarene. Det var i højre side fligen som skulle trykkes ned var gemt. Nu funker lampen igen med ny fatning.


Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis