Murhuller og muroverliggere

Vi går med overvejelser om en renoveringsprojekt på vores 50'er-hus.

Jeg har før haft denne tråd om at erstatte en bærende væg i kælderen med en bjælke: https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/222524 

Bjælken (som skal bære baumadækket) vil skulle bæres af et 100 cm bredt murstykke (mellem de to dørpartier i kælderen) Det nederste af muren/soklen er massiv.

Da vores have er nordvendt vil vi gerne åbne huset op mod nord. Terrænet på husets nordside falder, så de to dørpartier vil muliggøre direkte udgang i haven fra kælderen.

Herunder ses kælderen mod nord med den væg, der ifølge tidligere indlæg i tråden ovenfor vil skulle erstattes af en HEB 160. 

Spørgsmålet er, om om det vil kunne lade sig gøre at lave disse døråbninger, som skitseret ovenfor ved brug af almindelige tegloverliggere eller om der skal ilægges stålbjælker?

Vinduet overvejes forøget fra 120 cm til et tredelt sidehængt vindue på 178 cm som øvrige vinduer i huset (182 cm murhul) og de tofagede terrassedøre er her skitseret i samme bredde.

Her er en skitse af husets dimensioner

Jeg skal selvfølgelig have en konstruktør til at foretage de endelige beregninger men vil godt høre, om idéerne vejledningsvis kan lade sig gøre.

VH

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi prøver lige igen... :-)

Udvendig kan tegloverligger sagtens gå, hvis det bliver 3 skifter højt. Indvendigt, hvor jeg antager at baumadækket hviler på, vil jeg få fat i en ingeniør som kan dimensionere bjælke til dig, som kan optage den last. Det kunne være en insitu støbt betonbjælke, eller stålbjælker. Det kan også være at en tilsvarende tegloverligger kan klare det.

Det kan i hvert fald sagtens lade sig gøre. Det er forudsat at der er højde til bjælken mellem dørens overkant og baumadækket, da dækket jo ikke kan ligge på døren. Men er der min 17-20 cm til en bjælke er det fint. Dør i kælder må altså ikke være mere end 190 høj. (På billedet ligner det at der kun er dækkets tykkelse mellem dør i kælder og dør i stueplan) 


Børgealle skrev den 23-03-2019 20:38:18

Udvendig kan tegloverligger sagtens gå, hvis det bliver 3 skifter højt. Indvendigt, hvor jeg antager at baumadækket hviler på, vil jeg få fat i en ingeniør som kan dimensionere bjælke til dig, som kan optage den last. Det kunne være en insitu støbt betonbjælke, eller stålbjælker. Det kan også være at en tilsvarende tegloverligger kan klare det.

Det kan i hvert fald sagtens lade sig gøre. Det er forudsat at der er højde til bjælken mellem dørens overkant og baumadækket, da dækket jo ikke kan ligge på døren. Men er der min 17-20 cm til en bjælke er det fint. Dør i kælder må altså ikke være mere end 190 høj. (På billedet ligner det at der kun er dækkets tykkelse mellem dør i kælder og dør i stueplan) 


 Mange tak for dit indlæg,

Baumadækket ligger på langs af huset og når den indvendige væg fjernes i kælderen skal baumadækket understøttes af en bjælke, men ja, baumadækket må jo også hvile på indermuren på den pågældende væg, hvor de to terrassedøren planlægges.

Jeg vil foretrække at toppen af dørhullerne er plan med kælderloftet, ligesom de nuværende vindueshuller er i kælderen, men du har helt ret i at det vil betyde, at der så kun vil være 2-3 skifte, svarende til etageadskillelsens tykkelse.

VH

Hvordan kan du sige at et baumadæk spænder langs en side. Mig bekendt er et insitu støbt og hviler på alle omkringliggende mure. At man kan undvære overligger ved vindueshuller, kan være vinduet begrænsede størrelse og at baumadækket lokalt har fat i formuren. Har du andre steder i kælderen med udvendige døre eller vinduer der er mere end 182 cm bredde? Hvis ikke ville jeg være skeptisk over at lade baumadækket spænde 182 cm, når der ikke er taget højde for det fra starten. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis