Gulvvarme

Hejsa

Vi har haft lukket for centralvarme, da vi skulle nedtage en radiator, så gulvvarmen i køkken/alrum blev også tømt.

Nu prøver vi at få gang i gulvvarmen( roth system) igen, men efter 2 dagen endnu ikke lykkes

Har slukket helt og luftet ud med en lille nøgle, en spand fuld vand, syntes ikke der kom luft ud? Når vi nu sætter strøm til er pumpen begyndt at larme! Det har den ikke gjort før. Det er en Vortes bw 

152 

Noget der ved hvorfor, skal der evt. Luftes meget mere ud eller??

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er returen varm eller kold?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Jeg vil tro at i skal skylle gulvvarmen igennem. Det gøres med vandslange på den ene fordeler rør og slange til afløb på den anden. Der lukkes langsomt op til afløb indtil trykket er taget af centralvarme kredsen. 

Forinden har i skruet alle termostater ned på 5 grader så telestater alle er lukket. 

Så tages 1.  telestat af og det medfører at denne kreds åbner, vandhane lukkes op og der strømmer vand igennem og skulle gerne tage luftbobler med ud. 

1. telestat monteres på igen og 2. telestat tages af o.s.v. 

Til slut lukkes for slange til afløb og man lukker vand på til anlægstryk er oppe på 1,5-1,8 bar


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Øv lyder som en oventlig omgang, kan ikke lukke af for kun vores hus, bor i rækkehus og det er 21 huse der bliver lukket for centralvarme til😩 kan man tømme vand/luft af ved at dreje nøglen og tappe af derfra,  kommer til at tage tid ved jeg, men vil det hjælpe på pumpen så ikke larmer mere? og det med vandslangerne må vi vist have fagmand til da vi intet kender til det

Jeg vil tro at der sidder "hovedventiler" til afspærring for hver enkelt bolig.

Når pumpen "larmer" tyder det på at der er luft i pumpehuset. Jeg kender ikke din pumpe, men hvis der er en stor skrue midt i pumpehuset, så prøv at løsne skruen. Er der luft, vil det komme ud. Ellers prøv at starte og stoppe pumpen nogle gange, det hjælper tit pumpen med "at få fat på vandet". Har du manometer på dit anlæg, bør det vise ca. 1,5 bar.


Søren O

Nej desværre ingen hovedventil, der er kun. Et sted der kan lukkes(skide smart ikk) 

Ingen skrue, prøver st tænde og slukke et par gange, hjælper det ikke må VVS mand kigge på det

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis