hjælp til fejl på udvendigt lys

det regner og regner :(

Jeg har i garagen et Relæ der kun styrer det udvendige lys, så der ved fejl ikke sker noget med resten af huset hvis relæet slår fra.

Den sidste uge slår relæet fra konstant og det må jo skyldes regn.

Jeg har udvendige lamper på væggen af mærket lampekonsulenten og alle er lukket med silikone hvor installationskablet kommer ind.

Jeg har 2 søjler i haven med 4 eludtag som også er fastmonteret i installationen.

Alle brugsgenstande er koblet fra mine udvendige stik.

Jeg har nu sat en affaldspose over de 2 elsøjler og lukket med tape i bunden da jeg mistænker dem?

Er der en fremgangsmåde hvor jeg måske kan finde synderen? 

Jeg har på vores plankeværk en samling af kabler i en udvendig dåse. den er lukket med forskruningerog alt har fået byggesilikone. der ud over er der sat noget vandtæt murpap op oven over for at tage slagregn og der er altså intet der tyder på at der kommer vand ind denne vej.


Håber der er nogen der har et brugbart forslag, evt måske en elektriker ud med en mekker?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den eneste måde man kan finde fejlen er ved at skille installationen ad " på midten" Med det mener jeg at man tager en stor del af installationen fra og ser om relæet så holder. Både nul og fase skal frakobles.

Så er der 2 muligheder: relæet slår stadig fra = det frakoblede er ikke synderen og man halverer igen den tilkoblede del af installationen.

Eller Relæet slår ikke fra nu, ja så ligger fejlen i den del der er frakoblet og så er det denne del der igen skal halveres og den første del sættes til igen..

Det er samme princip elektriker bruger med megger. Han ser blot resultatet øjeblikkelig. 

Det er ok med plastpose eller spand over stikkontakter el.lign. Men det skal ikke lukkes med tape i bunden, så bliver det gennem fugtig  med kondensvand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

tak for det hurtige svar.

Det er jo altid svært at finde frem til det, især når det ikke er hele tiden det slår fra Nu regner det ikke, så er sikker på jeg i løbet af en time kan tænde igen og så holder det fint igen, så det er lidt som en nål i en høstak.

Nemmere hvis det slog fra hele tiden?

Du kan jo følge anvisning og så vente et par dage før næste skridt. Og så åbne for luft op under skørtet på dine stikkontakter.

Du kan sikkert bedre undvære lidt udvendig lys end hvis det havde været til køleskab el.lign.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

som jeg tænkte holder det igen. 

ER det en fase Nul fejl og ikke noget med jorden at gøre?

Tænkte bare at der måske kunne være små jordfejl hist og her som så til sidst slår relæet ud

Det kan aldrig være en fase -nul fejl da det vil slå sikringer i stedet, men det kan være overgang på nulleder til jord  når det regner. Så kan det resultere i "tilfældig " udfald på relæ da nullederes spænding ikke altid er helt 0 V. 

Men det kan også være små fejl som har en resulterende størrelse der overstiger de 30 mA som er relæets grænse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

så har jeg brug for viden igen.

Da det øser ned igen til aften har jeg siddet ude i regnet og skilt installationen af og er blevet lidt klogere, tror jeg?

Først skilte jeg to kabler ad som gik op til den ene energisøjle, så begge energisøjler samt 2 spots ikke var med i ringen.

Relæet sprang stadigvæk, hvilket jeg var overrrasket da jeg var helt sikker på jeg havde fundet fejlen.

Så gik jeg i en undertavle hvor alt el er samlet til udvendigt lys samt garagen.

Jeg koblede så et kabel fra der, som går på den samme streng som de elsøjler, men der er dog mere på den streng.

Tændte relæet og nu holder det.

Se det er jo godt nok, for fejlen må vel så ligge på den streng ikke? 

Vil det jeg koblede fra først så være uden fejl da relæet røg selv om de ting var koblet fra?

Jeg har en samling på mit plankeværk men en dåse og froskruninger som er lukket efter alle kunstens regler samt noget vandtæt plastik sat udenom så der ikke kan komme regnvand ind. Oven over sidder en Opus stikkontakthvor nogle spots i indkørslen er koblet på via stikprop af udvendig model. Dem har jeg også koblet fra før også uden held.

Jeg har 3 væglamper på plankeværket med kina GU10 pærer som generelt har været ringe, måske det er dem?

Lad mig lige høre hvad du mener, hvis du forstår hoved og hale i det her ?

Fejlen ligger med stor sandsynlighed på det kabel, som er koblet fra. Det første du koblede fra, er der sikkert ingen fejl på. De elsøjler, du har, er ikke beregnede til fast montage.


fase

men de kan vel godt koble til som fast installation hvis de overholder reglerne?

Hvis de billeder, jeg har set af dem, er rigtige, er de kun sat fast med et spyd i jorden, så de er nemme at trække op. De er vist oprindelig beregnede til at slutte til en stikkontakt med et gummikabel. Om du vil bruge dem, som du har tilsluttet dem, er vist nok lige på kanten, men det er dine søjler.


fase

de er godt nok boret fast med 4 rustfrie skruer og ja den forlængerledning blev skiftet ud med 2 stk kabler der er sat fast inden i.

Jeg kunne vel lave en opus stikkontakt istedet for og sætte den fast på en kompositstolpe hvor kablet kan gå indeni stolpen og så sætte en tophat på så der er lukket for vand?

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis