hjælp til fejl på udvendigt lys

det regner og regner :(

Jeg har i garagen et Relæ der kun styrer det udvendige lys, så der ved fejl ikke sker noget med resten af huset hvis relæet slår fra.

Den sidste uge slår relæet fra konstant og det må jo skyldes regn.

Jeg har udvendige lamper på væggen af mærket lampekonsulenten og alle er lukket med silikone hvor installationskablet kommer ind.

Jeg har 2 søjler i haven med 4 eludtag som også er fastmonteret i installationen.

Alle brugsgenstande er koblet fra mine udvendige stik.

Jeg har nu sat en affaldspose over de 2 elsøjler og lukket med tape i bunden da jeg mistænker dem?

Er der en fremgangsmåde hvor jeg måske kan finde synderen? 

Jeg har på vores plankeværk en samling af kabler i en udvendig dåse. den er lukket med forskruningerog alt har fået byggesilikone. der ud over er der sat noget vandtæt murpap op oven over for at tage slagregn og der er altså intet der tyder på at der kommer vand ind denne vej.


Håber der er nogen der har et brugbart forslag, evt måske en elektriker ud med en mekker?

det regner og regner :( Jeg har i garagen et Relæ... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis din energisøjle er skruet fast, er det OK. Dine schukostikkontakter er, så vidt jeg husker, med låg, og dermed stænktætte, men kun hvis låget er lukket. Det betyder, at når der et stik i, er de ikke mere at betegne som stænktætte. Men, som vi før har talt om, kunne du forsyne dine energisøjler med en klimaskærm. Det  var en masse teori, og tit lader ting sig gøre i praksis, som ikke lader sig gøre efter teorien.


fase

Nemlig havde ikke lige set du var kommet på tråden og trode stadig det var Elmand

Jeg vil prøve at skille lidt mere af installationen imorgen or regn skal vi nok få.

Jeg kunne prøve at koble det kabel fra tavlen direkte sammen med de spots samt elsøjler og bare samle det i dåsen og så lade stikkontakt samt lamper på plankeværket være ukoblede

Når du ikke ved præcis, hvor fejlen er, må du bruge udelukkelsesmetoden. elmand kommer nok på scenen igen.


fase

Fabrin og jeg har samme uddannelse og ser meget ens på tingene. Så om det er den ene eller den anden der svare giver samme resultat.

Den del du først koblede fra gav jo ingen forbedring. Såfremt der ikke er 2 samtidige fejl så er det den del du koblede fra i 2. omgang der er fejlbehæftet. 

Jeg kan ikke lige se din installation for mig, men det med stikpropper og gummikabel i den voldsommer regn vejr vi har haft er ofte en skidt kombination.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

tak for svarerne begge to.

Der går et kabel fra undertavlen 5*1,5, med fase, nul og jord samt to tændinger der er koblet til ur og skumringsrelæ.

Jeg har nu koblet de ting til jeg tror der er fejl på, så nu kører det ørste kabel ud til at samledåse IP65 hvor jeg så har skilt alt af og kun koblet et andet 5*1,5 sammen med det, og det forsyner 6 spots samt de 2 elsøjler. De elsøjler samt 2 spots er dog stadig koblet fra, da det var det første jeg gjorde da jeg troede der var fejl der dengang.

Nu må jeg så vente og se når regnen kommer igen.

I den samledåse er der 3 stk 3*1,5 der hver styrer en lampe på plankeværket. 1*1,5 der styrer en stikkontakt hvor der er en stikprop monteret, samt 1*1,5 der styrer en bevægelses sensor til stikkontakten, hvor der er 6 spots i indkørslen alle koblet som julelysledninger.

Jeg burde vel kunne koble den streng på det her, hvor de to spots samt elsøjlerne er på, da de første gang de blev afmonteret ikke hjalp på relæets udkobling?

Annonce

Bare en overvejelse - det lyder på dine indlæg som om du er meget fokuseret på om der er fejl/utætheder i selve installationen. Men relæet kan jo også godt slå fra hvis du har en lampe eller andet som er tilsluttet jord og fx har en tæring så der kommer vand ind og skaber en kortslutning. 

Fremgangsmåden med at koble fra og til indtil man finder fejlen er selvfølgelig den samme - det var mere at man måske skal helt ud til lampen eller hvad du ellers har før problemet er identificeret


Ask

askholme: jeg har koblet kabler fra der går direkte til lamperne nu dvs 3 kabler er ikke i brug der mere. Samtidig har jeg koblet i Opus stikkontakt fra som styres af en sensor, som nu også er koblet fra.

Strengen hvor fejlen er på, er fundet, så nu venter jeg på der kommer en masse regn igen, for at se om det holder. Går det det, så må fejlen jo ligge i et af de 5 frakoblede genstande

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis